Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6921 ggr
AnnW
0

bygga om elugn?

Jag har köpt mig en begagnad stengodsugn som jag inte är helt nöjd med. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska bygga om den eller ge upp och köpa en ny. Mitt första problem är att den är helt byggd i fiberfilt. väggar och tak bygger ca 200 mm vardera. Detta gör att alla element ligger utanpå detta och är dels väldigt oskyddade och stjäl dessutom mycket plats. Eftersom de dessutom sitter så ostadigt så har de dragit sig åt alla håll och flera har gått av. Nu vill jag ha era råd. Kan jag helt sonika skära bort en del av filten och ersätta den med typ porosilsten? Vilken sort behöver man i så fall till en stengodsugn? Jag har hittat en sort som har beteckning 23 och ska klara 1350 grader - räcker det? Dessutom vill jag köpa egen kanthalstråd och vira elementen. Jag har fått rådet att använda A1 men nu undrar jag om huvudsaken är att jag använder samma dimension och längd som nuvarande, fast att jag kan vira den i mindre "snurrar" och tätare för att få plats i spår i stenen. Och så en sista fråga. Även taket består av filt. Borde jag ersätta detta med en platta för att slippa fibrer i glasyren? Jag vet att det är många frågor men jag skulle bli otroligt tacksam om någon kunde hjälpa mig:)

bosse-cebex-gbg
1

Samma tråddimension OCH längd, får förstås samma effekt i Watt, men smal-lindade spiraler, i likaledes smala spår = instängt…och elementens livslängd blir sämre. 

Tänk: LUFTIGT …så håller det längre… Glad

[rolnor]
0

Tycker att det låter väldigt omfattande att bygga om ugnen, jag skulle nog bygga en helt ny eller köpa en begagnad, finns ju ofta nån på blocket eller tradera.Glad

AnnW
0

Bosse: Hur menar du instängt? Så ser ju alla proffstillverkade ugnar ut  - att spiralerna ligger lindade i spår i väggarna. Just nu hänger elementen nämligen på porslinsrör vilka i sin tur stöttas upp av porslinsrör instuckna i filten. Jag konstaterar att denna konstruktion inte fungerast eftersom filten tryckts ihop och spiralerna nu hänger på sniskan mer eller mindre nära väggen. Men luftigt är det;) Någon jag diskuterade detta med föreslog att jag istället skulle sätta sten i hörnen och på så sätt förankra porslinsrören i hål i ändarna. Då skulle jag få en stabilare konstruktion där elementen hålls på plats. Vad tror ni om det? Dock kommer elementen att fortsätta ta mycket av utrymmet.

Rolnor: Jag vet att det är omständigt men jag ställde inte tillräckligt med frågor innan jag åkte för att hämta ugnen. Jag ville så gärna ha en relativt stor stengodsugn till ett pris jag hade råd med. Väl på plats hade säljaren gjort sig så mycket besvär med att släpa ut den att jag inte hade hjärta att backa ur. Jag tänkte mig att det ordnar sig nog…Om ett alternativ är att bygga nytt - finns det handböcker om detta eller ritningar?

j-aan
0

Det finns en risk med mindre "snurrar". Stigningen på elementets spiral blir mindre och kan om den blir för liten medföra att de lägger sig mot varandra. Har för mig att det finns en rekomendation för lindningsdiameterns förhållande till stigningen. Kolla i Kanthals handbok där tror jag att det finns uppgifter om det.

bosse-cebex-gbg
0

Hej igen!

Jo jag menade att breda luftiga spår / bredare spiraler, är att föredra framför smala/trånga/djupa spår och smala spiraler….men visst blir det "instängt" i båda fallen….frihängande är allra bäst, men det stjäl som sagt en del av ugnsutrymmet.

Idén att förankra rören i ändarna är bra, och kanske enklast i ditt fall…försök undvika att spiralerna vidrör fiberfilten. 

Keramisk filt har begränsad hållbarhet, och är inte något särskilt lyckat material att bygga permanenta ugnar av, men fungerar förstås fint till mer tillfälliga byggen, rakuugnar osv… 

Glad

[rolnor]
0

Jag har aldrig sett handböcker för hur man bygger elektriska ugnar, men väl vedeldade, jag har en sån "The Kiln Book" minns inte författarens namn.

Det är en del jobb att bygga en elektrisk ugn, det ska vara spår i väggarna för elementen och det är ett dammigt jobb att fräsa ur sådant om jag förstått rätt, sen kanske du måste mura ett valv om du vill ha en stor ugn. Jag minns inte vad teglet kostar (har köpt en del själv), men det är inte så farligt.

Glad

stefanandersson
0

lägg in någon bild så kan vi se oxå. Gärna några mått så kan vi se vad vi kan diskutera fram tillsammans.

Kanske är det värt att riva ut all fiber och bricka in porisil men takplatta låter värre om det är en stor ugn.

Skulle säkert vara skönt att bli av med det gamla fibret från verkstan.

[Ante333]
0

Fiber är skadligt för lungorna säkert lika med asbest. när fiberugnar rivs på arbetsplatser idag så har arbetarna hela skyddsdräkter som sedan kasseras efter arbetet.. Köpas ugn idag är dyrt men bygga själv är billigare. Ganska enkelt är att bygga en ugn om man vet hur man ska göra. fräsa ut spår är för proffs med rätt verktyg och maskiner. som amatör gör jag en liten låda för stenen som jag har förberett med spår på sidorna som ett gängat 12mm stav passar, så filar man ut spåren i stenen ganska snabbt. Lindningsdiametern får max vara 7ggr vad tråden är. alltså 2mm tråd= 14mm diameter på lindningen. Annars lägger sig tråden åt sidan på varandra efter ett antal bränningar. bäst är att överdimensionera ugnen lite effektmässigt så håller den sig längre till nästa underhåll..   

Jag hade inte köpt din ugn om jag hade varit i ditt ställe klart jag hade lagt in sten istället och valv kan du spänna ihop lättviktsporosil om du inte vill mura ett valv istället. ett alternativ är om man har kontakter duktiga murare som kan hjälpa en. hade en kille här som fixade valv på ögonmått och par timmar men han hade jobbat hela sitt liv med att mura ugnar..

Hoppas det löser sig Ante

AnnW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla bra tips!

Jag sätter in en bild på "eländet" så ni förstår vad jag pratar om. Just nu lutar det nog åt att jag sätter sten i hörnen och köper längre porslinsrör som når emellan. Det får bli som en liten klätterställning som jag hänger upp elementen på. Filten får vara kvar tills vidare. Verkar lurigt att börja riva i det. Spiralerna kan väl sitta ganska tätt runt ett porslinsrör. De krymper väl inte? Vet förresten någon var man får tag på porslinsrör?

[rolnor]
0

Vilken knasig konstruktion, är det ett hemmabygge?Glad

AnnW
0

Nej det är en ugn byggd av en ugnsfirma i Falun på 90-talet.

pyromanen
0

Läskligt med all oskyddat fiber!

[rolnor]
0

Samtidigt är det vä en fördel att själva isoleringen kräver så lite värme för att bli varm, alltså bra isolering jämfört med tegel?Glad

L.A.E
0

Man kan spreja på något som liknar vattenglas som binder en  del av fibern. Tycker att det fungerar rätt bra ,fast man ser inte det osynliga som kanske svävar runt i luften som allt annat skit.Skrattande

stefanandersson
0

Nu när du säger det Lennart mnns jag att jag sett bilder på hur man spejat eldfast bruk på utsidan av fibern men man måste väl stabilisera upp den lite så den inte faller ihop av tyngden.

[rolnor]
0

Jag brukade pensla på en blandning av lika delar kvarts och kaolin när jag hade en fiberugn (hembygge), blev en hård skorpa.

AnnW
0

Rolnor: det lät smart, så slipper jag omkringflygande fibrer. Det ska jag prova.

Vad tror ni om att bygga om ugnen till en rakuugn istället. Sätta in en gasolbrännare i sidan långt ner. Ta upp ett hål i dörren för att kunna kika in och mäta temperatur och ett större i taket (?). Vore bekväm arbetshöjd och lättmanövrerad dörr. Plus att mitt felköp inte är förgäves.

mangobango
0

Raku ugn låter som en god idé

[rolnor]
0

Instämmer, rakuugn låter bättre!Glad