Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 3830 ggr
tigerrag
0

Att glasera en gång till?

Har fått veta att man kan glasera om en bränt gods som inte blev så bra = glasyren täckte inte överallt och den vita leran syns igenom.

Har alltså gjort min första egna glasyrbränning och gjorde som jag blivit lärd. Röra om glasyren till filmjölkskonsistens och sen doppa i godset hinken med glasyren alt. att pensla på inte alltför tjockt lager glasyr. Resultatet blev inte så bra över hela godset.

Ser tacksamt emot tips och råd.

(Har använt vit lergodslera och lergodsglasyr.)

Hälsningar

från nybörjare

[rolnor]
0

Att pensla på glasyr tycker inte jag blir så bra, om du har problem med att det blir fläckar som inte täcks så kan det vara damm eller fettfläckar på godset, glasyren "kryper". Man kan torka av godset med en fuktig trasa innan glasering för att undvika detta.Glad

tigerrag
0

HEj,

Tack för ditt svar! Om jag förstått dig rätt så ska jag helst inte pensla på glasyr utan doppa föremålet i glasyren med hjälp av en tång.

Att mitt resultat blev som det blev tror jag nu beror på att jag till största delen penslade på glasyren OCH att jag rört om för lite i glasyrhinken.

Mvh

Annika

lacultura
0

Hej! Jag har fått lära mig att man först ska hetta upp grejorna till 100 grader om man vill glsera igen… tycker det funkar rätt bra… mvh Helén

[rolnor]
0

Doppa är en bra metod, man slipper dammet som blir vid sprutning och det blir mycket bättre än att pensla. Det är såklart viktigt att röra om ordentligt!Glad