Göra kakel och klinker
Jag hade tänkt göra mitt eget kakel och klinker till hemmet.
Vilken lera ska man använda? Jag använder mest SM till drejning, men även lite skulptering. Gillar den leran, men funderar på om den håller för klinker.
Tips och ideer mottages gärna. :-)
Lera till kakel och klinkers ska ha mycket chamotte. Raku lera är lämplig. SM är alltför finkorning, men bättre än en lera som är helt utan chamotte.
Problemet i tillverkning av kakel är att dem vill slå sig. Man kan motverka detta med grov, chamotterad lera och att passa och vända kakeln under torkningen. Tunna kakel vill också slå sig i glasyrbränningen (stengods) eftersom glasyren sitter enbart på ena sidan.
Experimentera mycket innan du gör någon större produktion. När du har några prov, visa upp dem för en fackman och fråga om det skulle gå lätt att lägga dem.
Tänkte just om frågan om försäkringsbolagen och godkännande av våtutrymmen. Kan det finnas problem där?

Det finns ju importerat handgjort kakel och det kan ju inte vara några problem med försäkring på dom och vad är det för skillnad? Får fundera lite på den.
SM har ju ingen chamotte alls och jag bränner alltid högt 1270 och då lägger sig gärna fat och lite plattare föremål, så den slår sig inte. Blir snarare platt och det tänkte jag kunde vara en bra egenskap. :-)
Jag ska pröva mig fram helt enkelt och så får jag testa att slå på dom färdiga plattorna och försöka dela dem.

kavla leran på textilt underlag, vänd 90 grader, kavla igen, lägg textil över, nyp i hörnen, vänd uppochner utan att böja leran, gör om, gör om, lägg ut på gipsskiva, lägg gipsskiva över, låt torka ett dygn, skär rutor, lägg ihop parvis, lägg lös plast över, låt torka långsamt, vänd om paren emot varandra morogn o kväll, torka långsamt… då slår dom sig inte och kanterna blir fina.
Kakel är ju inte tänkt att vara 100 % vattentäta. Man använder ju därför diverse spärrskikt innan man kaklar i ett badrum t ex. Så det är inget man behöver ta i beaktande. En enkel koll i kakelaffären visar ju både lågbrända kakel, krackeléglasyrer och mycket annat som ju i så fall inte skulle vara godkända. Kaklet är ju mest för att ha en yta lätt att göra ren samt snyggt såklart, givetvis också gör en glaserad yta att det lättare rinner av… Underarbetet är det ju viktigaste, att man följer all regler medvåtskikten etc. Så du kan lugnt göra dina egna kakel eller klinkers.
Sm massan är inte den bästa, köp istället KM massan med mer chammote i. Själv har jag använt den med gott resultat. Fråga gärna din lerleverantör om vad för bra lera som kan rekommendera till kakel. Råden ovan från Lacultura är bra, själv brukar jag stapla mina lite omlott för att pressa ner hörnen och vända ofta.
(Ett tips som ofta står i kakeltillverkningsböcker är att man ska rispa undersidan för att dom ska bli lättare att sätta, men dom nya fixen att sätta kakel i behöver man inte länge göra det, en helt slät sida brukar fästa utmärkt ändå så det extrajobbet tycker jag man kan hoppa över.)
Lycka till med jobbet och tänk vad kul att se sen sitt eget kakel hemma, det är ju värt lite extra jobb!

Jag har gjort eget kakel/klinker till vårt badrum och till lite småytor som t ex framför en kamin. Har använt chamotterad fylelera. Den funkar kanonbra. Kavlar ut leran i min kavlingsmaskin "rätt upp och ner" och stansar ut med en kakelstans 10x10 cm. Staplar sen alla plattor i högar som jag sedan går och omfördelar lite då och då under någon vecka, då hamnar alla plattor i tryck under torkningen och de blir fina och platta. För mig har de inte slagit sig i bränningen varken i skröj eller glasyr. Testa dig fram till det som funkar för dig men jag skulle nog skaffa en mer chamotterad lera att göra plattorna i.
Det går väl att använda vissa lerkranar till att extrudera (det heter vä så?) en långsmal platta som man sen får kapa i lagom längder.