Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3335 ggr
lerboden
0

bok med glasyrecept

Jag hade en bok som handlade om glasyrrecept. Den försvann i en brand jag hade hemma. Det var säkert 400 recept i boken.

En bok som man bläddrade i massor av gånger. Jag kommer ändå inte ihåg vade den heter eller vem som skrev den. Den var från 70-talet. på Svenska. kan någon hjälpa mej med uppgifter om boken.

roffe

LenaR
0

Kan det ha varit Coopers Glasyrer? Den är ju väldigt vanlig, och jag tror den fanns översatt till svenska redan på 70-talet.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Lustigt att du hann svara före mig igen, Lena.Glad

Jag köpte Coopers glasyrbok på svenska någon gång i början på 80-talet. Den var då med på den årliga bokrean,  så den borde ha funnits ett tag innan dess. Kan det ha varit den?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Minns att Alf Svensson i Akalla där jag började hade den, var nog mitten på 80-talet, har nu köpt den på engelska, finns hos Amazon, nu finns ju bilder (för små dock tycker jag)  också. En glasyr jag provat får en helt annan färg än han beskriver, förmodligen för att han använder en mycket mörkare lera än jag. Boken är skitbra att använda som startpunkt även om man vill blanda egna glasyrer!Glad