kopprig rakuglasyr utan turkos?
Har en turkos/kopprig rakuglasyr som ibland har blivit het koppar-metallisk ibland turkos, ibland lite av varje. Nu vill jag göra en sak som jag absolut inte vill ha turkos utan helt koppar-metallfärgad. Någon som vet hur?
Ha en glasyr som är lämplig för det och snabbt som sjutton ur tunnan och kraftig reduktion i tunnan. Inte lite brännbart material utan mycket, se till att det tar fyr direkt. Vifta inte omkring med alstret i luften utan ner i tunnan skitsnabbt. Då kan du få det som en kopparpanna fast med regnbågstoner…läckert…
Tror du det hjälper att spä i lite extra koppar i glasyren?

Här är två som blir kopparfärgade och mettaliska;
Colemanit 50, M623 50 + 20 kopparkarbonat + 5 järn
80 M623, 20 Nefelin + 3 bentonit och 5 koppar (och ev 1,5 kobolt)
Och så mycket sågspån som lotta säger, helst inte kutterspån det blir lite för luftigt. Sen får du prova dig fram hur länge det ska va i spånet och så, men dom här blir garanterat koppar/mettaliska i allafall. Förresten så kan man ju säkert ha vilken rakufritta som helst, men jag har bara testat med M623.
yess!
Tack så jättemycket Lotta2 och Avalon. Vilket fantakstikt forum. svar och recept och allting på en förmiddag.

Ja kom på en annan grej, jag har märkt att reduktionen inte blir bra om spånet är lite utbränt. Det måste vara helt färskt så det börjar brinna när man lägger i grejen. Så se till att hela tiden byta ut så det är nytt när det kommer nya grejer.
Ja, Avalon har rätt i färskt spån är bäst, eller rejält med tidningspapper, det använder jag mest.
Jag har sett exempel på föremål som insvepts i löv som också gav fina mönster./Louise