Går det att glasyrbränna direkt?
Jag har kavlat ur en stengodslera som jag tänker måla lite mönster på med underglasyr. Går det att glasyrbränna direkt utan att skröbränna först. Skulle vara skönt att slippa en bränning. Är det någon som vet?
Det går bra. Jag brukar sätta en skröj bränning, långsamt upp till 650, och höja topptemperaturen till glasyr, 1250.
Hade du tänkt ha på glasyr på får man vara lite aktsam när leran torkat så den inte börjar lösas upp. Men det kan kanske någon annan ge tips om. Jag brukar inte glasera när jag bara brännen en gång.
/Eva-Karin
Tack snälla för det svaret. Jag ska inte glasera.
I dessa dyra el tider är det ju bra om man kan spara in en bränning.
Vad Du ,menar är väl så kallad råglasering. Jag har sysslat lite med det, och då har jag löst upp lergodslera till engobe, men som sagt man får passa så inte alstret löses upp. vanlig lergodslera som glasyr ser nästan ut som gamla Blyglasyrer.
Har inte prövat vanliga glasyrer, men kanske …bra tips..med tanke på elen.
Jag har råglaserat med vanlig glasyr, och det gick hur bra som helst. För att undvika att föremålet löses upp så ska man inte doppa det helt och hållet i glasyren. Jag ville bara glasera insidan på några småskålar och hällde i och ur glasyren som vanligt.
Har läst någonstans att glasyren bör innehålla ganska mycket lera när man råglaserar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Råbränner nästan allt.
Det finns en liten bok som heter "Single firering" där det finns lite tips o trix hur man gör med anpassning av glasyrer och även praktiskt för att slippa att sakerna förstörs.
Råkade av misstag råglasera en liten urna i porslin, jag trodde den var skröjad men på vitt porslin så ser ju torrt gods likadant ut som skröjat, gick emellertid bra!
Måste fråga igen, är som sagt nybörjare.
*1* ska jag sätta ugnen på långsamskröj till 650 grader och sen programera om till glasyrprogrammet.
Nja, låt "skröjen" gå ända upp till glasyrtemperatur. Du behöver inte stoppa och programmera om.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack,snälla då förstår jag.
Fortsätter och tjatar om min bränning.
Jag kan inte programera om min ugn, och långsam skröj går bara att få till 1100 grader.
Jag har en Cerama Hobby Data 6000. Det kanske finns någon som har en likadan.
Då får du kanske passa den, och när den är uppe i lagom temperatur stänger du helt enkelt av ugnen och startar om i glasyrprogram, fullt ös. Borde funka tycker jag!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har också tänkt att man kanske kan göra så, men är rädd att automatiken kan gå sönder. En dum tanke kanske…
Jag kan inte se att det skulle påverka automatiken på något sätt. Fast det kanske är jag som är dum… 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.