Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3864 ggr
finemonkey
0

Skulpturer

Hej!

Undrar hur det fungerar när man skulpterat kring en ståltråd och skall bränna? Går det bra? Bränner man alls? någon som vill dela med sig av sin kunskap i detta?

tack:)

ramjambam
0

Ståltråd brukar bli rätt så oxidiserad vid skröjbränningstemperaturen, och jag skulle råda att man lät bli att försöka bränna till stengods. Största problemet brukar vara att skulpturen sprickar upp kring ståltråden under torkning, eftersom leran krymper men inte ståltråden.

agnis
0

Jag gick en skulpturkurs för många år sen …där gjorde vi form av skulpturen( som vi gjort i lera på samma sätt som du) i gips och gjöt ytterligare gips i formen varav vi hade en färdig skulptur i gips

Ett litet tips som alt till att bränna något som kanske inte blir bra

Det är länge sen jag kursen så jag kan inte hjälpa dej mer än med tips

Blott tama fåglar har en längtan vilda flyger

sisela
0

Ja precis som agnis säger så gjuter man en gipsform runt skulpturen om man modellerat på et stålskelett. Men… Man kan modellera och bränna om man modellerat på bara en rak metallpinne som sitter fast på en träplatta. Då kan man dra av den läderhårda skulpturen av pinnen. Alternativt kan man dela skulpturen, gröpa ur och sätta ihop igen, sen bränna.

Hur ser ditt ståltrådsskelett ut? En rak pinne, ett "riktigt" skelett, ett "nystan" av tråd?