Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4984 ggr
Vanja-K
0

Vietnam keramiker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första ett tack till Ulla som berättade hur jag skulle förminska mina enormt stora bilder!

Här kommer lite bilder från Vietnam Tyvärr så var det inte jag som var där. Utan min svärdotter-son.

Om någon finner det intressant kolla gärna tråden på hur en annan ker. tar upp lera från flodbotten och sedan ringlar en kruka.

Behöver jag säga att som vanligt har jag fått lera, som mina kära tog med sig hem till mig.

Vanja-K
0

en till

Vanja-K
0

Här kan man tala om att arbeta effektivt! En drejar och en annan ältar samtidigt som hon  sparkar drejskivan, till den som drejar

Vanja-K
0

Här behövs ingen stol!

Vanja-K
0

Torkning i solen.

Vanja-K
0

Så dags för ugnen.

Vanja-K
0

Kanske man skulle testa. Starka benmuskler får man nog.

Det fanns så klart andra typer av fabriker där drejningen sker lika primitivt. Men att det sedan gjorde gipsformar för massproduktion.

Vanja-K
0

Från fabriken

Ulla
0

Tack för att du visar de trevliga bilderna. Jätteintressant att se hur man kan arbeta i andra delar av världen. Det verkar fortfarande finnas många skickliga krukmakare kvar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

#2 Undrar om de turas om sen, eller om det är lärlingen som får knåda lera och sparka fart?

Är svärdottersonen lika intresserad av keramik som dig, Vanja,  eller var han omtänksam? Måste ha varit spännande att se i vilket fall, tycker jag, men jag är ju en keramiknörd. Tungan ute

Tack för att du delar med dig av bilderna! Måste ha varit en härlig resa.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Häftig ugn!  Undrar hur högt dom bränner…

Vanja-K
0

#9 Min svärdotters intresse är inte keramik. Hon är trädgårdsmästare, så där gäller vackra trädgårdar och växtre av alla de slag.

Kanske tur att jag inte var med. det hade nog blivit mycket övervikt. Det fanns ju annat otroligt fint hantverk också. T.ex broderi av silkestrådar, träsnideri m.m.   Mitt Portugal besök slutade med omkring 20 kg lera, som fick packas som  bagage hem.De har rest runt i Asien, i 6-7 veckor. så då gäller lite packning. Ändå så tog de hem lera till mig.

#10 Vet inte riktigt. Gick inte att fråga för de kunde bara sitt eget språk. Jag vet att de görs både keramik som bränns som lergods och som stengods.

Lägger in en bild på en annan häftig ugn. Från Portugal

L.A.E
0

Jag kommer ihåg ett samtal i Franrike med en Tysk som jobbade i Vietnamn i några år som krukmakare.Han berättade att de största krukorna gjordes av kinesiska krukmakare som en gång utvandrat för ex antal hundra år sen.När det var som värst i Vietnamn så blev de utvisade ur landet och fick komma tillbaka efter några år igen.Undrar om det inte finns filmer på nätet om de här krukmakarna med de stora jätte krukorna.

Jessicali
0

Häftigt att de kan sitta så där och dreja, jag klarar inte att sitta på huk mer än några minuter, får så sjukt ont i vristerna då. :)