Glasyr på glasyr
Idag har jag omglaserat några muggar som var riktigt tråkiga i glasyren. Jag värmde först upp dem i ugnen och doppade dem sedan i olika glasyrer bara för att testa.
Men tänk om någon av muggarna blir alldeles kolossalt vacker så att jag vill göra fler likadana. Måste jag då göra exakt likadant, dvs först bränna den ena glasyren och sedan omglasera med den andra, eller kan man dubbelglasera direkt och få samma resultat?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej Ulla. Det är just det som är med keramik, att det inte går att se resultatet med en gång. Men det är ju som med livet i förövrigt, att man aldrig kan vara riktigt säker. Tror nog att du måste göra likadant, men om du dubbelglaser på en gång kanske att det något mycket bättre. Det är bara att testa.
Mvh. Ingvar
Ja, det är väl därför man aldrig tröttnar. Det blir aldrig tråkigt och vant.
_
_
Akta dig Ulla! Har man väl sett vilka resultat man kan få med två eller fler glasyrer över varann kan man aldrig sluta! Du kommer att bli multipelberoende inom kort!
spår Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det kanske är ett bra sätt att göra av med små slattar efter glasyrprover. Glasyr på glasyr på glasyr på glasyr..
_
_

på skolan där jag gick slängdes alla slattar i en hink som sedan när den va lagom full blandades till glasyr. Ibland inte så snyggt ibland riktigt schyst. I vissa böcker står naturligtvis att man ALDRIG får, ska göra så… men… va fasen, man vet ju att det aldrig går att få samma resultat igen:)

#5 det har jag också gjort många gånger. Vi brukar sprutmåla en hel del och den tunnan som vi har som skydd brukar jag skrapa väggarna i och samla allt överblivet. Det blir riktigt kanonsjyssta färger ibland, dock så kan man aldrig återskapa detsamma.
Ofta blir det grönaktigt, är det samma för er?

6# japp, det blev grönt eller brunt:D