Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5703 ggr
Paula31
1

Keramikugn i radhus?

Vi letar hus, på grund av att jag vill få möjlighet till egen keramikverkstad. Är det någon är på iFokus som vet om det finns några hinder för att ha keramikugn i radhuskällare? Jag tänker på säkerhet/brandrisk när huset sitter ihop med grannarnas.

Jättetacksam om någon vill svara =)

Doriz
0

Kan du inte ringa brandmyndigheterna på den ord där du bor och fråga vad som gäller alternativt kika på deras hemsida. Vi hyr lokal i ett hyreshus och var jättenoga med att tala om vad vi skulle använda den till. Det var inga problem. Är det större risk att en keramikugn ställer till med brand än en vanlig ugn? Vi är naturligtvis noga med att inget brandfarligt finns i närheten samt kikar vi in då ugnen är körd för att se att allt är ok. VI pratade också med våra försäkringsbolag om vad som gäller då man hyr en lokal dvs vad gäller för de saker som vi har där.

Månvind
1

Jag har min verkstad i ett radhusgarage och det fungerar jättebra. Ugnen är i ett litet förråd som sitter ihop med övriga huset och garaget. Jag isolerade runt om, väggar, golv och tak, med tjocka gipsskivor. Det står emot ganska mycket. Sen, som vanligt minst 30 cm tomt utrymme runt.