Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3813 ggr
Ulla
0

Hur förvarar man gasol?

När jag bränner Raku använder jag nästan alltid min gasolugn eftersom den är så lätt att hantera. Har en mindre gasolflaska som står i förrådet, men skulle gärna vilja ha en som rymmer mera. Men det känns inte säkert att förvara gasolen hemma. Vad gäller för förvaring av gasolflaskor? Finns det några särskilda föreskrifter för vad som är tillåtet?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har haft en kolloni där jag haft gasolflaksor. Kan berätta vad jag fått veta av brandmyndgiheten. Jag hade våra i ett förråd. Som inte var anslutet till själkva huset.

Inomhus får man bara ha en liten tub (ungefär 3-4dm hög.) Kan inte beteckningen. Hoppas du förstår.

Däremot i ett förråd som inte är i anslutning till huset kan man ha en större.Sedan är det alltid bra att ha en gasolskylt på förrådet.. Så att om något händer andra vet att det finns gasol i förrådet.

Kolla med brandmyndigheten, kanske det är andra regler nu.

LenaR
0

Det jag har hört är att man får ha en P11 utan särskild tillåtelse och utan särskild tillbyggnad till huset. Det skulle förstås inte gälla hemma hos folk, utan i verkstäder.

Kanske säkrast att kolla med brandmyndigheten. Foten i munnen

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

nennes
0

Mina står i verkstan vilket jag tror är mindre lyckat egentligen.

I ett förråd med gasmarkering på dörren är nog var man borde ha dom.

Bra att du tog upp det, har tänkt kolla med brandkåren rätt länge men…. Skäms det har bara inte blivit av.

pyromanen
0

Hittade på nätet arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om förvaring av gas.  Om jag läser rätt så står det att tuber ska förvaras utomhus eller i väl ventilerade utrymmen.  (Men det är verkligenligt inte så lätt att extrahera det viktiga ur den texten, borde finnas enkalre och tydligare information om detta någonstans!)

lotta2
0

Hittade detta på Aga.se , det blir lite skumt att klippa in men kolla gärna på deras hemsida för mer info. Det viktigaste är iaf att inte förvara gasol i källaren.

Förvaring och hantering av gasol i hushållet utan tillstånd.

Beroende på hur du bor får du som privatperson för eget behov* förvara en begränsad mängd gasol. Tillståndsmängden mäts i liter flaskvolym se separat tabell sid 11. Ska du förvara mer än 60 liter gasol totalt i din fastighet, eller mer än 5 liter annan brandfarlig gas tex acetylen, måste du söka tillstånd hos kommunens byggnadsnämnd.

Tillåten flaskvolym

Enfamiljsfastighet*** Flerfamiljsfastighet

I bostaden

60 liter**** <10 liter****

Balkong

60 liter**** 60 liter***

Källare

Ingen Ingen

Vind

Ingen Ingen

Förråd

** 60 liter**** Ingen

Garage

** 60 liter**** Ingen

* En inkopplad flaska och en i reserv anses vanligen utgöra eget behov i bostaden.

** Förråd och garage ska vara avskilt i brandteknisk klass EI 30 från bostaden.

*** Radhus och kedjehus räknas normalt som enfamiljsfastighet. Gasol får ej förvaras i gemensamhetsgarage.

**** Maximal flaskstorlek som får förvaras utan tillstånd är mindre än 30 liter dvs flasktyp P11/ PA 11. I bostad i flerfamiljsfastighet måste flaskstorleken vara mindre än 5 liter, dvs maximalt flasktyp 2012. Således får man utan särskilt tillstånd ha 2 st P11 flaskor i bostaden för enfamiljsfastigheter varav en kan vara inkopplad, medan man i flerfamiljsfastigheter maximalt får ha 2 st camping-flaska 2012 i bostaden, varav en inkopplad.

Källa: Sprängämnesinspektionens författningssamling SÄIFS 1998:7

Ulla
0

Tack för infon. Det gav verkligen svar på frågan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Denna kommentar har tagits bort.
nennes
0

Jättebra! då har jag inte felat så mkt. som jag trott Glad