Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1450 ggr
[Alenzi]
0

Frågor från en student

Hej :) Jag är arkitektstudent och sitter just med ett kurscenterprojekt där jag bland annat skall rita in lite keramikverkstad - jag har hittills kommit fram till att jag behöver arbetsplatser och ugn XD Anledningen till att jag skriver här är att jag inser att det finns väääldigt stora luckor i det här, och min förhoppning är att någon antingen kan upplysa mig eller leda mig vidare till en sida där jag kan läsa på lite.. Hur stor är en arbetsplats för en person, till exempel? Hur stor plats behöver man runtom? Hur många kursdeltagare kan samsas om en ugn, och hur stor plats behöver en sådan? Behöver man ha någon extra ventilation? Kommer hela rummet bli varmt och obrukbart?

I övrigt får ni gärna komma med tips om funktioner man kan fylla ett kreativt kurscenter med, jag tänker mig hantverkskurser på ca. en helg - icke skrymmande då, inga stora svarvar och liknande men kanske mer smyckestillverkning, drejning, skulptur etc..

pyromanen
0

Vi har haft en del trådar om verkstadinredning förrut, jag puttar upp några av dom. Hoppas nåt av et kan vara till hjälp.

sisela
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns ju såklart olika sätt att inreda en kurslokal. Det beror på om eleverna är desamma i en längre period (skönt med fasta platser/ eget utrymme), eller om de växlar och många klasser samsas om utrymmet vid olika tider (stora bord som står ihop i grupper f ex)

Viktigt är mycket hyllplats till saker som är under arbete, och till saker som ska torka eller väntar på bränning etc.

Det blir varmt i ugnsrummet och det kommer gaser vid bränning, så det kan vara bra att kuna stänga om ugnen. Plats runt om och ovanfor ugnen är också viktigt. Om det är många elever kan det vara bra att ha två ugnar, f ex en stor och en lite mindre. Aflastningsytor i ugnsrummet behövs. Rullvagnar kan vara bra.

Om man får önska så är det jättebra med separata rum til glasering (inkl. sprutkabin med utsugning) och til gipsarbete (också helst med utsugning)

Krävande vaSkrattande?

Annars går det med lååångt mindre men eftersom du ritar det från grunden så skriver jag det som är mest önskvärt.

Och, eftersom det mesta i keramikväg är dammigt och hälsofarligt så ska det vara anpassat til städning. Det bästa är golvbrunnar så man kan spola golvet och skrapa. Hyllor etc ska ha avstånd til golvet.

[Alenzi]
0

#2 Fantastiskt, tusen tack :D Det är ett gammalt arrestkomplex som jag bygger om - från början hade jag tänkt passa in det i ett fint gammalt klassicistiskt hus, men det börjar luta åt att bygga om den gamla stallbyggnaden. :)

#1 Tack, jag har kollat på dem och skall kolla lite till! :D

Denna kommentar har tagits bort.