Vad begränsar ugnarna?
Hej! Jag har hittat en begagnad ugn som är lite intressant. Men tyvärr bränner den bara upp till 1200 och eftersom jag helst jobbar i stengods, så känns den lite för svag. Vad är det som begränsar ugnen, är det ugnen i sig, eller är det ev automatik? Nån som vet och kan förklara?
Det finns flera trådar om detta ämne som vi har diskuterat innan. Så sök gärna bland trådarna i arkivet.
Det är lite olika på beroende på vilken ugn man har och hur mycket pengar tillverkarna har lagt ner på ugnen vid tillverkningen. Många ugnar tror man går till 1200 grader eftersom det är det som står på ugnens automatik eller temperaturmätare, men det är ofta en standardautomatik / mätare som går till många olika ugnar. En del på nätet säljer rena lergodsugnar med maxtemp ca 1050 grader och tror att dom går till 1200 grader eftersom det står på automatiken/ mätaren. Jättelurigt. Jag kan rekommmendera att man kontaktar tillverkaren eller återförsäljaren så dom kan ge en mer info om ugnen och dess maxtemperatur. På en del lergodsugnar är det teglet sopm inte klarar mer än 1050 grader eftersom det är ett billigare tegel som inte klarar högre temperaturer. En del har också annat material i slingorna / elementen som inte är Kanthal A och klarar inte hög temperatur. Men om inte teglet klarar av temperaturen är det ju ingen idé att byta slingor.
På varje ugn stitter det en liten plåt med uppgift om ugnens modell och tillverkarens namn och ibland även topptemperatur. Kolla där först, och kontakta gärna återförsäljaren så är du säker på vad du köper. Många säljaren vet inte själva vad dom säljer utan kanske bara tror att ugnen går till 1200 grader. Lycka till!