Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 4952 ggr
kladdmaja
0

kopparoxid+dekal och recept gröna stengodsglasyrer

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför mina gröna glasyrer som innehåller 1,2 eller 1,5% kopparoxid blir så missfärgade i dekalbränning?

Från att ha varit klara och jämna blir de efter dekalbränningen svart/grå fläckiga och prickiga och ibland också silvermetallic.

Är det kopparn som frigörs igen vid så låga temperaturer? Eller vad är det?

Jag använder vit stengodslera wm2502 och bränner 1260 i glasyrbränningen.

Kan någon också hjälpa mig med recept (stengods)på olika gröna nyanser utan koppar? Gärna med bild!!

Jag försöker lägga in bild med före/efter men får bara upp "unknown error" när jag försöker ladda upp bilden. Försöker igen senare.

kladdmaja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer bild no 1 med glasyr med 1,3% kopparoxid

kladdmaja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och bild no 2 med 1,5% kopparoxid

agraff
1

Jag har inte haft det problemet. Däremot har jag varit med om att dekaler ovanpå en kopparhaltig glasyr inte riktigt smält ut utan blivit lite matta, men det kan nog kanske mer bero på glasyrens matthet/blankhet har jag tänkt….

Fint fat…har du använt en form?

kladdmaja
0

Hej agraff!

Tack! Och ja,  jag har använt en gammal tallrik i plåt.

Har ingen något recept på grön stengodsglasyr? Gärna med bild!

LenaR
0

Jag har haft samma problem med mina koppargröna glasyrer, och lärt mig att det beror på alkalier+koppar. De kan inte brännas om utan att bli grå, precis som dina blev.

Jag har fått en vacker grå på det sättet, men det är inte alltid vad man tänkt sig! Tungan ute

Problemet med stengodsglasyrer är att de brukar vara fältspatsbaserade, och därmed ofta innehåller natrium, kalium, litium. Så man får leta rätt på ett recept som inte innehåller mycket kali- eller natronfältspat eller petalit om man vill ha en koppargrön glasyr till dekalbränning.

Men jag har tyvärr inget recept åt dig!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kladdmaja
0

Tack snälla LenaR!

Det förklarar en hel del. Nu ska jag börja leta nya recept men tips emottages tacksamt!

Agraff, har du något recept på en grön glasyr?

[perlennart]1
0

Vid vilken temperatur bränner du dekalerna på? och möjligtvis så kan du klara dig med att ha lite mera kvarts i glasyren, men välj då en fin kvalitet (finkornig) och om du skulle ha nefelinsyenit i ditt recept så kan du prova att byta ut det mot kalifältspat. Det man skall akta sig mest för om glasyren är matt är krita, zink och Barium. och du kan ju prova att minska mängden kopparoxid det kan hjälpa på problemet. Sammanfattningsvis så kan det vara en kristallisation genom temperaturen under den sista bränningen, det kan vara för mycket av CaO, ZnO, BaO som också kan ge bruna, svarta kristallaggregat i glasyren. Och så kan mängden av kopparoxiden vara så stor att det utfälls i ytan.