HJÄLP! Har hällt ut gips i avloppet!
Jag gjorde det dumma misstaget att hälla ut en gipsblandning som inte torkat i avloppet. När jag insåg vad jag gjort spolade jag med mänger varmvatten och insåg sedan att jag inte kunde göra mycket mer. Kan gips sätta sig i röret och täppa till så att man på egen hand inte kan få bort det, eller finns det något jag såhär i efterhand kan göra? Vattnet åker fortfarande ner, även om det tar lite tid. Läste någonstans att man kunde plugga igen röret och hälla i citronsyra, men funkar det verkligen? Hur långt ner i rören kan gips sätta sig?
Skulle verkligen vilja ha svar snabbt så jag slipper oroa mig över detta. Vill helst inte behöva ringa rörmokare och berätta om vad jag gjort heller. :(
kan du inte få en såda spiral ner som man använder till stoppade rör? det skall vara kallt vatten och inte varmt, gipsen kan sätta sig hur långt bort som helst. Och citronsyra fungerar men det skulle nog ta för lång tid, nej det är nog enklast om man kan få bort det på mekanisk vis.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svar. Vilken spiral menar du? Jag har ingen aning om ifall det satt sig och hur långt bort heller ju… Om vattnet åker ner i avloppet, finns det ändå risk för att gipset har kloggat igen någonting längre ner i röret? Får panik vid tanken på att jag ev har förstört rör som kostar multum att byta ut och rengöra.
Det är en metallremsa rullad upp med en stålkula i änden, den kan man föra genom rören ganska långt. Men frågan är om du spolade vatten direkt efter att gipsen kom i avloppet eller om du väntat, gipsen har normalt en brinntid på ca. 15 min om det inte är någon specialgips. om du spolade rikligt med vatten innan den hunnit att brinna så är det förmodligen inget problem. men i framtiden så låt gipsen brinna färdigt och slå ut den ur hinken, det fungerar fint.
Har du slamavskiljare kopplad til avloppet? I så fall borde nog gipset ha stannat där.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag spolade vatten på maxkraft i kanske två minuter efter att jag insåg vad jag gjort (d v s direkt efteråt), och vid det laget hade gipset varit färdigblandat i kanske 3 minuter. Sköljde som sagt direkt efteråt.
Jag vet faktiskt inte om jag har slamavskiljare till avloppet. Testade idag att spola vatten och det rinner ner, men med kranen på maximalt vattenflöde stiger vattennivån i diskhon efter ett tag. Det kan ju förvisso bero på något annat i rören också…
Om inte det är nån slamavskiljare kanske det i alla fall finns ett vattenlås. Det brukar man kunna skruva isär, så det behöver inte nödvändigtvis behövas rörmockare även ifall gipset har satt sig där.