Temperatur i rakuugn
Jag håller på att bygga min egna rakuugn som ska värmas med gasol.
Hur vet jag att ugnen är tillräckligt varm för att sätta godset, dvs när rätt temperatur är uppnådd? Och hur ser jag när det är dags att ta ut det?
Jag har letat termometrar för ändamålet utan resultat, behövs en sådan?
Krävs det särskild glasyr, eller kan jag använda "vanlig" lergods och stengodsglasyr?
Du kan ha godset i ugnen från början.
Det finns särskilda rakuglasyrer som smälter ut redan runt 900 grader. Hur det skulle funka med vanlig lergodsglasyr vet jag inte, har bara använt såna som utgår från rakufritta.
Man behöver ingen termometer utan man kan titta in på godset (med skyddsglasögon!) och se om glasyren har smält/är blank och lära sig se när det är dags att plocka ut sakerna.
När jag höll på med Raku brukade jag ha i en pyrometer från början, för att få en hint om när det var dags att börja titta in till sakerna, sen plockade jag bort den, det är änddå inte temperaturen på mätare som avgör när godset är klart.
Tips: gå en rakukurs, eller var med på en bränning hos nån som är erfaren, så slipper du göra alla misstag själv 
Jo det är väldigt enkelt att se när föremålen får glans då är glasyren utsmält. Och du kan ganska snart se på färgen i ugnen hur varmt det är. om en lergodsglasyr smälter beror endast på hur bra din rakuugn är, och glasyrer kan man få väldigt långt ner i temperatur, man kan få dom att smälta långt innan 900 grader också om man önskar det. Men det kan ju vara en fördel att det inte blir allt för lågbrännande. en pyrometer till Raku är helt överkurs, skaffa inte en sådan, spill av pengar, det roliga med Raku är ju det enkla sättet att arbeta, ett lerföremål och en glasyr och så bara bränna och uppleva värmen och se efter vad som sker, jag ser alltid utan skyddsbrillor dom stör tycker jag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
cebex har en raku-grundglasyr 054 som du kan färga in med oxider.
exempel mörkblå med lila lyster:1% kopparoxid +1/2 % koboltoxid
Turkosblå:3 % kopparoxid
Vit: 6 % tennoxid
Gul: 3 % kopparoxid och 1,5 % manganoxid
Annars är det lätt att blanda själv:
Alkalisk fritta 80 % och Nephelin syenit 20 %
här hittade jag en film på youtube på svenska som visar en bränning
http://www.youtube.com/watch?v=6lJtjZTDK3s
Den bästa bok jag har hittat i området är "Rakuvaria", dock på engelska.En annan mer nybörjarbok är Raku av M.Schultz
Jag älskar Raku, bränner gasol i mitt hemmafixade fat, tjugo min tar det första gången. Sen plockar jag ur dem när de är blanka och plockar i dir när den är varm till nästa bränning 7-10 min.
Det roliga är att glasera och ställa in eftersom. Jag brukar säga att det blir lite som att fota med digital kamera mot att minnas vad du hittade på med din systemkamera med filmrulle i, man ser resultatet och kan analysera direkt, i Rakun man kommer i håg vad man "exponerade" och varför det blev så, jag blandar mina galsyrer på plats, har få sorter och lär mig redusera dem på olika vis.
Jag lärde mig effektivisera ugnen genom en gammal ugns termometer, då kunde jag tex se att det blev inte varmare alla gånger bara för jag drog på gasen lite till. Eller jag fick justera och flytta ut gasol brännaren så den fick mycket syre med sig in, eller justera upp min skorsten, för varm luft expanderar en massa. Det finns bra böcker på Amazon de som tipsades här ovan är toppen, sen kan du gå in på Youtube och se massa bra ugnar, bränntips och Raku nördar som bränner och bygger ugnar en del är proffs andra amatörer.
Jag har inte haft problem med att det spricker trots mina snabba bränningar, förutom vid en omglasering, då jag trott att föremålet varit torrt det har stått uppe på ugnen ett par timmar. Men eftersom det ibland ligger ett tag i vatten vid kylningen så tar det ganska lång tid för godset att torka med utbränd glasyr på, så säkraste är att bränna om saker vid nästa tillfälle.
lycka till..
Stengodstemp är tufft att komma upp i utan att använda tryckluft för att få riktig fart på gasolen, min erfarenhet.
Ett gammalt oljfat är väl bra, sen fodra med keramisk fiber, kan vara svårt att få lov att köpa som privatperson p.g.a. hälsorisker dock. Sen en lagom stor gasolbrännare.
Smidigt:) visste inte man kunde bygga det själv, skall kolla upp det tack:)
Nu är ugnen färdig, ska vara provköra den också med lite alster man kan offra :) .
Det var inga problem att komma över superwool att isolera med (och några hälsorisker fanns inte med den enl säljaren), men den var inte gratis…
Jag har en gasolflaska sen innan och köpte till en brännare från Bauhaus, funkar fint,
Jag har fått tunnan av min svärfar, men totalt skulle jag säga att jag landar på ca 3000-3500 kr för ugnen för alla utgifter med sättplatta osv (och då var gasolflaskan alltså också "gratis"…)
Vart håller du hus när du bränner?
Jag köpte mig en IR-termometer i Kina som nu guppar nånstans på de 7 haven. Har också en gasoleldad raku-ugn som jag också gärna skulle vilja effektivisera.
Termometern ser lite ut som en hårfön/pistol och man riktar den infraröda strålen mot godset och trycker av. I displayen syns då den temperatur som ytan har på det man siktat på.
Max-temp har jag för mig var runda slängar 12-1300 grader. Det räcker ju gott och väl.
När den landar hemma och ifall du bor i Stockholmstrakten kanske vi kan synka nån bränning och jag kommer ångades med termometern bara för att testa båda två?
Jag tänkte bränna hemma på tomten i Göteborg, så det är en bit ifrån Stockholm. :)
En sån termometer kanske inte är fel, ska googla lite på den.