Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: böckertidskrifter
Läst 4775 ggr
Istid
0

Hjälp en nybörjare att välja böcker!

Jag är nybörjare och även om keramik är en praktisk hobby som man lär sig genom att göra, så känner jag behov för någon sorts litteratur att hålla mig till. Jag är ute efter två kategorier:

1.  Grundläggande bok som ger översikt över olika slags tekniker, ugnar, etc. att ha som referens och för att kunna välja vad jag vill fördjupa mig i.

2.  Mera djupgående information om material som leror, engober, glasyrer, oxider, osv. Jag vill ha tillräckligt med kunskap för att göra ett medvetet val av lera, och eftersom jag är mest intresserad av att göra bruksgods så måste jag veta vad som är giftigt och bör undvikas, och vad som är tryggt att använda. Dessutom är jag intresserad i att experimentera med glasyr av björkaska och andra lättillgängliga naturmaterial.

Funderar mest på dessa:

- Prismas stora keramikbok (har många sidor, så verkar omfattande, men det kan ju också bero på att den är sådär pratig som amerikanska böcker brukar vara?)

- Elisabeth Landbergers Keramik, tekniker och inspiration (alternativ till prismas)

- Finn Lynggaards Keramisk håndbog (verkar vara en klassiker som är dyr och svår att få tag på)

- Bernard leachs potters book (verkar vara en klassiker, men är dyr, är den värd pengarna, passar den för nybörjare?)

- Pottery on the wheel (Verkar bra, men kan en bok tillföra något utöver vad man lär sig av egen träning och guldgruvan på youtube?)

- Phil rogers ash glazes (Verkar bra, men är det nödvändigt/värt det att köpa en bok för att börja leka lite med en enkel ask-glasyr?)

- Brian Sutherlands Glazers from natural sources (verkar intressant, men rädd att man ska behöva hålla på och mala sten och annat konstigt för att producera glasyrerna)

Någon som känner för att visa en nybörjare vägen genom bokdjungeln? Någon som känner till dessa böckerna och kan ge råd om vilka som är bäst att börja med? Det blir lite häftigt att köpa alla tycker jag.

[perlennart]1
0

Hej. Jag skulle välja Finn Lynggaards Keramisk håndbog till att börja med så kan du ju gå över till mera avancerad litteratur när du har lärt dig vad som står i den boken. om du har behov av mera ingående hjälp så kan du skriva en beked till mig så hittar vi en lösning på det.

MVH

[Solbacken1]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej. Du skulle kunna låna böckerna på biblioteket och se vad som passa dig. Sedan skulle du kunna kolla på Tradera där det finns en del då och då.

Finn Lynggaards bok finns även på svenska går igenom allt från lera till verkstadsinredning.Elsbeth Woodys bok på drejskivan tycker jag också var bra ( lärde mig dreja innan youtube fanns )

Lycka till

Istid
0

Åh, tack för tips, biblioteket är en bortglömd resurs :)

Upptäckte att en vänlig själ (jag vet vem) har satt sitt ex. av Finn Lyngards bok i keramikverkstan, så den som vill kan läsa i den, och det ska jag göra.

Men är Finn Lyngards, Elisabeth Landbergers och Prismas böcker ungefär likvärdiga? Jag menar, en grundbok som beskriver de vanligaste teknikerna och det mesta av grundläggande saker som är bra att ha koll på?

nordkoster96
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har funnit mycket bra råd och tips via you tub sidan. bla hur man drejar lite teknik att fånga upp.Lycka till!!

Ulla
0

I den här tråden finns många bra tips på böcker. Kanske hittar du något matnyttigt där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Istid
0

Ja, där finns ju ännu ett möjligt alternativ: Keramikboken dreja, forma för hand, dekorera av Michael Casson