Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: böckertidskrifter
Läst 4775 ggr
Istid
0

Hjälp en nybörjare att välja böcker!

Jag är nybörjare och även om keramik är en praktisk hobby som man lär sig genom att göra, så känner jag behov för någon sorts litteratur att hålla mig till. Jag är ute efter två kategorier:

1.  Grundläggande bok som ger översikt över olika slags tekniker, ugnar, etc. att ha som referens och för att kunna välja vad jag vill fördjupa mig i.

2.  Mera djupgående information om material som leror, engober, glasyrer, oxider, osv. Jag vill ha tillräckligt med kunskap för att göra ett medvetet val av lera, och eftersom jag är mest intresserad av att göra bruksgods så måste jag veta vad som är giftigt och bör undvikas, och vad som är tryggt att använda. Dessutom är jag intresserad i att experimentera med glasyr av björkaska och andra lättillgängliga naturmaterial.

Funderar mest på dessa:

- Prismas stora keramikbok (har många sidor, så verkar omfattande, men det kan ju också bero på att den är sådär pratig som amerikanska böcker brukar vara?)

- Elisabeth Landbergers Keramik, tekniker och inspiration (alternativ till prismas)

- Finn Lynggaards Keramisk håndbog (verkar vara en klassiker som är dyr och svår att få tag på)

- Bernard leachs potters book (verkar vara en klassiker, men är dyr, är den värd pengarna, passar den för nybörjare?)

- Pottery on the wheel (Verkar bra, men kan en bok tillföra något utöver vad man lär sig av egen träning och guldgruvan på youtube?)

- Phil rogers ash glazes (Verkar bra, men är det nödvändigt/värt det att köpa en bok för att börja leka lite med en enkel ask-glasyr?)

- Brian Sutherlands Glazers from natural sources (verkar intressant, men rädd att man ska behöva hålla på och mala sten och annat konstigt för att producera glasyrerna)