varför genomskinlig glasyr på stengods?
Jag förstår att man kan vilja ha genomskinlig, matt glasyr på lergods om man vill att den ska se så "naturlig" ut som möjligt men ändå vara vattentät, men stengods? Det är ju vattentätt i sig själv, så vilken funktion har en sån glasyr då?
allt stengods är inte vattentätt men en glasyr ger i vilket fall som helst normalt en bättre yta för rengöring. en matt glasyr är aldrig helt genomskinlig! om full transparens önskas så får man välja en glänsande glasyr.
Man kan ju göra mönster med engobe eller penselglasyrer. Här kan man leka lite med färgerna men vara noga med att dom passar till bränningstemperaturen. Det finns färger både till lergods och stengods. Därefter doppar man det i genomskinlig glasyr och bränner. Då syns mönstret bakom en genomskinlig glasyr och är vattentätt också.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej det stämmer, jag jobbade förr med en stengodslera som hette F100, (den finns inte längre i Cebex sortiment). Den blev inte vattentär trots att jag brände den högt, en och annan person har faktiskt fått skador på underlag med en del av vaserna jag gjorde, INTE kul…

Nej inte kul med sådana saker, det kan löna sig med test eller att få upplysning on vattenabsorbtionen hos fabriken
Jag har använt en vacker svart stengodslera som inte heller visade sig vara helt vattentät. Ställde en kruka på ett gammalt bord om tyvärr fick en vattenskada innan jag hann upptäcka problemet. Trist, för bordet var ett trevligt minne efter en gammal farmor.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_