tolkning av glasyrrecept
Hjälp! Nu har jag letat upp lite olika recept att blanda stengodsglasyr.Men vad menas när det står t.ex kalifältspat 45 lithiumkarbonat 3 osv. När jag räknar ihop alla sorterna så får jag 110. Jag trodde jag skulle få 100 , som i 100 %. Eller är det antal gram jag ska ha???
Det är antal gram i ett recept och om du vill ha det i % så dividerar du ju bara posterna i resultatet så får du dina %. Ofta så räknar man ut en grundglasyr till 100 men så om man vill färga eller justera på denna så kommer dom ämnena åvanpå dom 100 som man hade från början. Hoppas det kan förstås vad jag skriver.
Aha! Men,,,, hur vet jag , okunnig, vilket av sorterna som är "färgningsdelen" som jag kan justera. Känner mig lite som Bambi på svag is. I recepten så står ju alla sorterna på rad uppifrån och ner. I ett recept jag hittat på nätet så står det 6 olika sorter jag ska använda och sist står det tennoxid. Jag vet att den ger vit färg. Är det då denna som räknas som infärgningsfärg? Varför kan det inte stå : till 10 l glasyr går det åt följande ,,,,,,,tja så där hade jag velat ha det. Jag som älskar att baka.
Jo men om du som jag skrev förut dividerar posterna så får du det som du vill ha det, i princip så spelar det väl heller ingen roll hur många gram det blir bara glasyren fungerar och du vet vad du har stoppat i den!!!
Jo, du har helt rätt! En sista fråga bara. Om jag blandar ihop till ca 2kg pulver och blandar med vatten , hur ska jag veta vilket flytvikt blandningen ska ha, det står ju inte på receptet. Måste jag testa fram detta själv?
"kalifältspat 45 lithiumkarbonat 3"
Det beror lite på hur mycket av glasyren du önskar.
För ett 100 (110 i dit fall) grams prov tar du så många gram som det står % på vart och ett av de ingredienser du har i receptet.
För en större hink så lägg på två nollor efter.
Kalifältspat 4500 gram…
Lithiumkarbonat 300 gram…
Var noga med att skriv upp ditt recept med alla de nya sifforna först innan du sätter igång. Stryk ett streck över ingrediensen när du väl haft i det så tappar du inte bort dig.
Använd mask och försök att undvika att damma med materialet när du häller i. Skura golvet efteråt och torka av bänkar.
Lycka till!
Infärgande material kan vara -
kopparoxid/karbonat
Koboltoxid/karbonat
Tennoxid
Zirconoxid
Järnoxid
Färgkropp
etc…
Mer att tänka på! Tack än en gång för alla goda råd. Snart känner jag mig mogen att sätta igång. Ska genast ut och göra många stengodsprov-plattor att ha och testa glasyren på. Men jag undrar fortfarande över flytvikten? Se ovan!
Flytvikten kan variera beroende på om glasyren är snyggast när den ligger tunt eller tjockt. Så det är nog bäst att prova sig fram till på egen hand.
Läs gärna zzagas artikel om att blanda glasyrer, där får du säkert svar på en del frågor.
Lycka till med glasyrblandandet!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Den sidan var välbehövlig , tack LenaR!
flytvikten på en glasyr är något överreklamerat, det har sitt berättigande hos en porslinsfabrik där glaseraren är oerhört rutinerad och där godstjockleken alltid är den samma, tiden godset befinner sig i glasyren också är den samma och inte minst glasyren är den samma. hos studiokeramikern har godstjockleken betydelse och sättet att glasera på och vilken glasyr det är fråga om, en transparent glänsande glasyr behöver bara vara så tjock att den täcker eventuella ojämnheter på skärven men om det är fråga om en glasyr som har någon form för effekt så skall den oftast vara lite tjockare, typ som grädde, eller stoppa ner ett finger och om glasyren täcker fingret så är det fint. den får naturligtvis inte vara så tjock att glasyren kommer att löpa ner på plattan.
Så svarar en som KAN, men jag har långt dit!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kan vara bra att mäta upp hur mycket vatten som går åt för att få en "lagom" konsistens på glasyren, då blir det lättare nästa gång du blandar samma glasyr.
Är det någon som har testat mäta litervikt på glasyr, som man gör med gjutlera? Har för mig det borde funka, fast jag har aldrig testad.
det som är poängen i mitt resonemang är att det endast ger någon mening om man har samma förutsättning från gång till gång, det är faktiskt bättre att få rutin i att märka hur tjockt det blir och om man är i tvivel så repar man med en nål och ser efter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror väl delvis på om man sprutar eller doppar sakerna, jag sprutar och då kan det vara bra med en lösare glasyr så inte sprutan täpps till (mycket enerverande…
)?