Keramikalster ute vintertid?
Undrar över keramik- hållbar ute i vintertid? Keramik brännt i oljefat, dvs. ingen glasyr på- håller det ute som tex. dekoration och liknande ute i vintertid? Funderar över, lera med chamotte i tex. K 129, borde väl gå??! Skulle även vilja ha rakualster ute denna tid, obs. menar nu enbart "platta" saker, tex. löv.
Det enda keramik man kan ha ute vintertid är högbränt (tätsintrade) gods, och inte alltid då. Lågbrända alster tar upp fukt, som sedan fryser, och spränger godset.
sannhet med modifikation, det beror på hur bra partiklarna i leran är kopplade och porositetens beskaffenhet. En tegelsten är ju lågbränd och den håller ju som bekant. En sillimanitplatta tål även den vintern ganska bra.
Rakusaker och även glaserat lergods som jag haft ute på vintern har varit mos nästa vår (flagnar isär fullständigt till en hög med skärvor).
#2 även tegel kan fara illa om det inte är under tak. Om man har otur med först mycket regn och sen snabbt hård frost efter detta. Hände på hösten här i krokarna för 6 eller 7 år sedan, där massor av folk med halvgamla tegeltak fick byta för att pannorna flagnade hejvildt.
Det är klart att det inte klarar sig för evigt ute men det finns ju exempel på tegel som överlevt 1000 år och det är väl inte så dåligt
Jag hade ett rakufat som stod ute på vintern, men under tak så det var torrt. Det klarade sig flera år tills det en vinter kom vatten i det. Då flagade glasyren av och fatet gick i bitar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ok, kanske får chansa, exprimentera (oj svårt ord att stava) lite, keramiken ska vara ute januari- t.o.m mars (dum tid..) en s.k vinterutställning, trädgårdskonst! Har blivit rekommenderad leran K 129, som sägs vara bra för detta. Jag får väl helt enkelt chansa lite!
Har stoppar in lite keramik i frysen, som jag tar ut i bland o häller lite vtn över, 3 månader ute måste gå!!!
Tack
Du kan ju också lösa upp bivax i terpentin och ge keramiken denna upplösning tillls den är mättad av den så tränger vatten inte in i leran och så sker det inte något under en så kort tid.
perlelennart: Det låter intressant. När i lerprocessen ska jag göra det?
när dom är färdigbrända
Tegel uppmurat i form av en vägg eller liknande, klarar sig som regel fint….men lägger man en tegelsten på marken under en vinter, brukar man som regel bara få med sig "halva" stenen när man lyfter den på våren….resten ligger kvar som flagor….

det beror ju dels på ytstrukturen, en uppmurad tegelfasad som man sandblästrar för att rensa den smular också sönder på någon vinter och där är ytstrukturen förstörd. Men det beror också på hur hårt teglet är bränt, marktegel t.ex. är ju också poröst men kan tåla nästan hur många vintrar som helst på jorden.
Tack perlennart, misstänkte väl det. Nu slipper jag va´så orolig, det gäller en utställning det här, så lite huvudbry har jag haft!