Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 7362 ggr
Ulla
0

En lärorik vecka i Danmark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kom för några dagar sedan hem från en kurs i danska Skælskør om att göra gipsformar. Det var fem intensiva dagar och jag lärde mig väldigt mycket. Det bästa är nog att jag inte längre drar mig för att arbeta med gips om jag skulle behöva det.

Vi var bara fyra deltagare så alla fick precis så mycket handledning som vi ville ha. Ändå skulle vi lätt ha kunnat tillbringa en vecka till i den härliga miljön för att lära oss ännu mera.

De långa dagarna och ansträngningen att hänga med i danskan gjorde att jag var alldeles slut efteråt. Tur att det var en amerikansk tjej, Anna, med bland deltagarna så att man fick koppla av med engelska ibland.Glad

Eftersom jag åkte bil hem med en kompis så slapp jag eländet  med stängda flygplatser. Undrar hur det gick för Anna?

Här är en länk till Guldagergaards hemsida. Där finns också några bilder från kursen.

International Ceramic Research Center

Så här beskriver de sig själva:

**About Guldagergaard **Guldagergaard is an international ceramic research center for development of ceramic art, craft and design. International artists and designers come here for studio residencies, workshops and symposiums focusing on contemporary themes.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

De foton jag tog var mest för att dokumentera arbetet, men jag har några som visar litet mera. Här är det Laila som går loss på en gipsform med sågen.

_
_

Ulla
0

Man kan gjuta i många formar. Här det typiska danska sättet Skrattande

_
_

Ulla
0

Det pågick en del andra aktiviteter medan vi var där, bl a en vedbränning. Tyvärr hann vi inte vara med om ugnsöppnandet..

_
_

kinnekulle
0

Häftigt, och jättepraktiskt, då slösar man ju inte lera heller, jag kollade kalendern på gulddagergaarden, är det någon som tänker gå någon av de andra kurserna, Paul scott kursen kanske….jag tyckte inte priserna var såååå farliga…

LenaR
0

Det ska bli riktigt spännande att se vad ni utnyttjar era nya kunskaper till, du och Helle! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Godsagare
0

Skoj!

Skönt också att slippa problem med flygen. Gipset hinner ju inte torka helt och det väger tungt… Har själv varit 10 dagar på Capellagården på gipsgjutarkurs.

Lego har jag sett nån gång och tänkt använda själv men min verkstad idag är så liten att det inte passar att gjuta där.

[rolnor]
0

Fiffigt med legot!Glad

Månvind
0

Åh! det låter som en kurs jag skulle behöva/vilja gå! Kommer inte riktigt överens med gipset och drar mig för att arbeta med det. Tack för tipset Ulla!

Vanja-K
0

Dejlige dannmark. Härligt!

Vilken lyx, bara 4 delt.

Smart med legot! Har några stora bitar. Skulle kanske testa.

Flyget,ja???? Vi har några inom närmsta kretsen som skulle åkt. Men inte kommer iväg. Men vad gör man med naturens makter?

Kul att se bilder.Tack för det!

Ulla
0

Javisst var det lyxigt med nästan egen "personlig tränare" Skrattande

Det enda som jag tyckte kunde ha varit bättre var informationen innan kursen. Jag är van att få litet papper med bl a deltagarlistor och allmän information om sånt som kan vara bra att veta. Väntade förgäves och undrade ett tag om jag blivit bortglömd.

_
_

Ulle
0

Fick du någon bekräftelse över huvud taget när du hade anmält dig? Jag har tänkt att gå drejkursen med Takeshi Yasuda i september och jag har skickat in anmälan men inte fått någon bekräftelse. Det var dock inte så länge sedan jag anmälde mig så man kanske ska ha lite is i magen än så länge.

Har du tips på bra boende?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulla
0

Ja, jag fick snabbt bekräftelse när jag anmält mig så jag tycker inte att du ska vänta så länge. De har gjort om sin hemsida alldeles nyligen så det kan ju hända att det strulat om du anmält dig via den. Jag har själv varit med om att anmälningar och beställningar kommit bort. (Inte hos Guldagergaard.)

_
_

kinnekulle
0

Vad kul Ulle!!! Jag har sett filmen om honom och en workshop på konstfack i sthlm, jättespännande!!!Är lite sugen själv, men det är såååå svårt att få semester

sisela
0

Åh vad mysigt, Guldagergaard!

Jag var där på projekt network i 6 veckor. Superskönt och jättebra arbetsplats tycker jag.

Sten Lykke som sitter i bakgrunden på vedbränningsbilden var där då också. Han är nästan alltid där. Glad

Ulla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, visst är det Sten Lykke Madsen. Den som stoppar in ved i ugnen är Nina Hole. Jag är verkligen imponerad av hennes pyromantendenser. Där ligger de flesta av oss i lä.

_
_

sisela
0

Just ja, tänkte att det kanske var henne men kom inte riktigt ihåg hur hon ser ut. Hon var väl grundaren för guldagergaard, tror jag. Hon kan nåt, kan man säga.

Ulle
0

Ok, tack för informationen, Ulla. Jag får ta och ringa till dem på måndag.

rakuLotta
0

Häftig video… man skulle ju vilja se den i dagsljus oxå:-)

Ulla
0

Ulle, jag glömde din andra fråga. Vi bodde på Hotell Postgården som funkade bra för oss. Gammal stil, enkla rum men rätt trevligt. Högst 10 min gångavstånd åt rätt håll, dvs förbi mataffärerna så att vi kunde köpa med oss lunchmaten på morgonen. De hade något slags samarbete med Guldagergaard så priset var ordentiligt rabatterat.

Något annat känner jag inte till.

De keramiker som var där en längre tid bodde på centret.

_
_

Ulle
0

Ja, det ska bli roligt! Kul att unna sig lite inspiration. Det kan man behöva ibland.

Jag funderade även på någon kurs på Formakademin men det lät lite mer spännande med Yasuda. För mig är det inte så mycket längre att köra till Danmark (30mil) än till Lidköping (21 mil). Bor ju faktiskt rätt centralt när allt kommer omkring! Cool

#19 Tack för tipset, Ulla!

[rolnor]
0

Cool video, här pratar vi r.e.d.u.k.t.i.o.n…Cool

Vanja-K
0

Vilken häftig-cool video!

Säger bara, detta hade man velat se i verkligheten

Wabisabi
0

Tack, för en superhäftig video, där skulle man verkiigen velat vara med!!

Ulla
0

Puttar tråden om gipskursen för den som är intresserad.

_
_