Gipsformar för gjutlera i Västra Götaland
Hej!
Jag har med svikande resultat försökt göra gipsformar av små skulpturer jag har gjort. Jag har försökt att läsa mig till hur jag ska göra i böcker, men skulle hellre gå en kurs. Så nu undrar jag om ni vet någon som kan hålla en liten utbildning i detta i Göteborgsområdet?
Jag är tacksam för alla tips!!

Vad har varit problemet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo, det är så att mina figurer fastnat i gipset trots att jag använt släppmedel. Än så länge har jag bara försökt att göra en 2-delad form, men jag skulle även vilja lära mig mer avancerade formar i framtiden. Det finns säkert massor att lära angående tekniker, genvägar, hållbarhet etc. Jag tror att det är lättare att få den kunskapen av en lärare än en bok.
Jessica
Släppmedel? nu tror jag du blandar ihop saker och ting. Man har inte släppmedel till gjutning av lera i gipsform! prova utan

Om du har gjort figurer i lera som inte är brända och så gjuter gips över det så handlar det mest om att man måste lära sig var man ska dela formen så man kan få det gjutna ut efteråt( i nästa steg så du gjuter lera i gipsformen.). Ytan borde inte vara nåt problem. Gips och lera fastnar inte i varandra. Om du däremot har gjutit gipsformer över brända skulpturer eller andra material så måste man ha såpa eller likn. innan man gjuter gips över.
Det kan vara så att du inte har delat formen på det rätta stället så det finns "mothåll" som håller fast formdelen. Eller så är skulpturen sådan att du måste dela formen i tre eller fyra delar för att få släpp.
Det är egentligen inte så svårt att göra gipsformer men man måste fatta det med "släpp". Har man väl lärt sig det så kan man klura ut de flesta komplicerade former tycker jag.
Jag har just gjort gipsformer till en tre meter hög porslinsdocka. Det gick åt 400 kg gips,
. skitjobbigt.
Nu är det visst mig själv som är ute och cyklar! jag trodde det var i själva gjutningen som problemet uppstod. Med formarna är det ju som sisela skriver mest fråga om vart man skiljer formen. tillverka formen på figurer som är gjorda av lera som inte torkat om möjligt så är det lätt att få ut figuren
Tack för tipsen!
Du har rätt perlennart, det är vid tillverkningen av formarna jag har haft problem.
Nu ska jag göra ett nytt försök med obränd lera, de figurer jag tidigare provat med har varit brända. Sen ska jag verkligen försöka få in i mitt huvud hur det fungerar med "släpp".
Men om jag nu gör en 2-delad form, måste jag behandla ytan på den nedre delen av formen innan jag häller på nytt gips för att tillverka den övre? För annars så kan jag väl inte dela formen?
400 kg, sisela?! Vilken bra fysisk träning du måste jag fått på köpet där
Och vad nyfiken jag blir på det färdiga resultatet. Kan man se det någonstans när dockan är klar?
Trevlig helg!

#6 ja ett lager såpa eller annat släppmedel måste penslas på ytan som möter den andra delen av gipsformen. Det finns trådar här som diskuterar vad man kn använda som släppmedel.
Klart att det nog är lättare med en kurs men om det går dåligt igen så lägg upp en bild på det du vill göra. Vi kanske kan "fjärrhjälpa" mer.
Jag föredrar någon typ av lera, ev. med ockra i så ser man skarven tydligt när man skär formen fri från överflödigt gips och så delar formen sig själv när man ställer den under rinnande vatten.
Jag gick en gipskurs på Guldagergard i Danmark för ca ett år sedan. Där fick man ta med sig det man ville göra en gipsform på och sedan utifrån den lära sig hur man gör. Vi var inte så många som deltog i kursen och för mig var det perfekt eftersom jag då fick all tid och handledning som jag behövde. Något för dig?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej igen.
Och tack ännu en gång för alla tips! Jag har inte gjort någon ny form ännu, men återkommer när jag har ett resultat, bra eller dåligt 
Ulla, det du berättar om låter väldigt intressant, har du någon mer information om kursen? En hemsida kanske?
MVH,
Jessica
Jessica, gå in på You Tube och sök på ordet ; ceramicplaster. Det finns många videos på hur du gör formar.