Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 9031 ggr
lizzeyy
0

Vilket material är bäst att göra en djurstaty av?

Jag  är ny här på forumet och har direkt några frågor till er, hoppas ni kan hjälpa mig…:)

Jag skulle vilja pyssla lite här hemma och göra en staty om hästhuvud som jag tänkte ha hemma på hyllan.

Jag skulle helst vilja ha den ca 25cm hög och färgen borde vara vit eller grå. Helst matta. Vilken sort av lera är bäst för såna här saker? Har ingen möjlighet att använda mig keramikslera för att jag inte äger keramiksugn. Sculpey -leran ser för plastik ut, så den vill jag inte använda heller. Meningen är att skaffa en gammal look på statyn, typ shabby chic -stilen.:) Jag vet att jag är duktig på att formgiva, men har ingen aning om materialet.

Mvh,

Lizzeyy

[perlennart]1
0

gips

lizzeyy
0

Tack för svaret perlennart! :)

Men jag har nu bestämt mig att göra skulptur av stengodslera och låna en ugn. Har kollat nu på webbshoppen cebex.se. Vilken lera ska jag köpa om jag vill göra ca 30cm höga skulpturer och slutresultat ska vara vit eller ljustgrått? Jag vill inte använga glasyr. Det finns så himla många olika leror på cebex.se att det är omöjligt för mig att veta. :)

Också…Hur många timmar måste en sådan skulptur brännas i ugn?

Tack på förhand! :))

Mvh,

Lizzey

[perlennart]1
1

Köp en lergodslera, det håller formen i bränningen. Stengodslera sintrar vid riktig bränning och mister lite av formen, speciellt naturligtvis när det är frågan om en skulptur där vikten kan vara lite olika på olika sidor av formen. Lergodsleran skall du bränna långsamt till 600 grader och så kan det gå fortare upp till topptemperatur, men det är svårt att ge exakt angivelse när man inte känner till tjockleken på färdig produkt, men du skulle kanske prata med den som har ugnen! 50-70 grader i timmen kan vara en riktlinje och från 600 grader spelar det inte så stor roll på så små saker, men se till att du torkar skulpturen långsamt och med en påse på i början, gärna med ett par små hål i påsen och när den verkar hård/torr tar du bort påsen och torkar den färdigt. Det får gärna vara lite lägre temperatur til att starta med kanske i källaren om du har en sådan, och senare när påsen är borta kan du ställa den så varmt som det nu kan vara i ett normalt hem.

lizzeyy
0

Tack igen för svaret! Vad roligt, att det finns folk här som vill hjälpa en nybörjare som jag.

Japp, lergodslera verkar vara bättre alternativ än stengodslera. Och tack för alla andra bra tips med!

By the way… Jag kommer från Finland och ber om ursäkt att min svenska inte är perfekt. ;)

Jag är verkligen taggad på att börja med det här som hobby. Bor på landet och har en gäststuga som jag tänkte ha som en liten verkstad. Kan även tänka mig att köpa en begagnad ugn senare. Keramikskurserna är alla fullbokade här i området jag bor i ,men ska börja en kurs om några månader.  Kul! :))

Är verkligen mest intresserad att göra skulpturer av lera, men hur gör man med gips då? Av vilket material gör jag bäst formar till gips? Vilka är för- och nackdelar med både lera och gips?

Mvh

Lizzey

vibeke
0

Prova någon variant av papperslera, finns i både porslin, stengods och lergodsvarianter (man kan blanda själv också, men jag använder så små mängder att jag inte ids…). Formstabilt och passar bra till skulptur.

LenaR
1

Lizzey, om du ska låna någon keramikers ugn är det nog bäst att du skulpterar i stengodslera. Många tillåter inte att lergodslera bränns i deras ugnar, av olika anledningar.

Fast, å andra sidan, finns det de som har ugnar som bara klarar lergodstemperatur… Bränner du stengodslera i för låg temperatur får den inte rätt färg. (Att leran inte sintrar heller är en bisak när det gäller skulptur, såvida du inte gör väldigt tunna saker.)

Du säger att du är nybörjare, hur mycket nybörjare är du? =) Du vet att en lerskulptur inte kan vara kompakt, utan behöver vara ihålig? Och att om väggtjockleken är max 3 cm klarar den ett vanligt skröjprogram?
*Bara kollar*

Cebex har en mycket vacker melerad grå stengodslera, inte ljusgrå utan mer mellangrå. Jag skulle ringa dem och fråga vad de rekommenderar, de ger goda råd.

Lycka till! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

Hei sinä Lizzey.

Jag lägger in en protest här, stengodslera skulle en riktig skulptör aldrig välja och på cebex vet dom väl inte bättre än så många andra. Gips kan du arbeta direkt i och behöver inte att göra en form om du inte vill, man kan skära i gips och slipa och fila hur som man vill. Och så kan man lägga på gips så länge att gipsen är fuktig annars så låter man den bara ligga i vatten först. Om du skall blanda gips så kom ihåg att hälla gipsen i vattnet och inte omvänt.

LenaR
0

Okej, jag känner flera "riktiga skulptörer" som arbetar i stengods, men de kanske inte vet bättre. Flört

LenaR
0

Oj, glömde säga, visst 17 ger Cebex bra råd. Det är inte alls dumt att ringa leverantören och fråga när man ska handla något och är osäker, det gäller allihop, vare sig det är Cebex, Seeman, Tärn, Cerama, Nordic Kiwi… eller vilka andra det nu finns. De kan sitt sortiment!

Att jag nämnde Cebex var bara för att Lizzey verkade inne på att handla av dem.

Ber om ursäkt för trådkapningen. Tyst

[perlennart]1
0

vilken skola har dom gått på? skulptörerna menar jag. Och klart att en del leverantörer kan svara på ganska normala frågor men dom är ju som regel handelsfolk och inte fackfolk.

pyromanen
0

#10 Det finns allt ett flertal som är både handelsfolk och fackfolk med väldigt många års yrkeserfarenhet.  De jag haft att göra med är Cebex och Lars Tärn, och där finns definitivt fackkompetens på båda ställen!

[perlennart]1
0

fint så är det ju bara att ringa till dom och så kan man ju skrota keramik i fokus

jenast
0

Den här tråden blev ju riktigt intressant….Rynkar på näsan kanske skulle grabbas i en egen tråd istället för Lizzeys!

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

pyromanen
1

Hänger inte alls med i din slutsats. Jag protesterade över ditt genereliserande påstående att leverantörerna skulle vara okunniga, därför att jag vet det finns de som tvärtom är mycket kunniga. Det ändrar för mig att se ingenting för iFokus vara eller ickevara om det finns kunniga återförsäljare.

Skulle också vilja protestera över ditt påstående att inga riktiga skulptörer använder stengods.  Det finns det massor som gör, både gamla kändisar och nya stjärnskott, både såna som gått konstfack och såna som inte gjort det.

[perlennart]1
0

konstfack eller ej faktum förblir att stengodslera sintrar och därmed inte är särdeles lämpligt för skulptur. även om det naturligtvis går att göra figurer i det materialet, men i väldigt begränsad form. I traditionell skulptur funkar det mycket dåligt, uthängande saker som en arm eller vad det nu kan vara sitter plötsligt ett annat ställe efter bränning än vad det gjorde innan. Så lergods är klart bättre. så kan dom på konstfack säga vad dom vill.

pyromanen
0

Nu hade du tag i en relevant detalj tycker jag: vad det är för sorts skulptur man vill göra.  När jag tänker på "gamla kändisar" som gjort skulpturella föremål i stengods som Astrid Anderberg eller Björn Nyberg så har ju de gjort saker som går att göra i "deras material".  Ett hästhuvud som TS vill göra funkar också.  Men skulle man vilja göra tunna uthängande saker som armen du nämner, eller bli nästa Giocometti då kanske varken lergods.stengods eller gips är rätt material (även om nån envis typ som triggas av utmaningar kanske kunde få till en giacomettifigur i pappersporslin Skrattande)

Haekjo
0

Okej nu blir jag lite orolig, har snart byggt färdigt en jätteskulptur i svart lera PRNF. Någon som har erfarenhet av den leran? Hur högt kan jag våga bränna den med tanke på ifall den rasar ihop i sintringen, den är ca en halvmeter hög, gick åt en hel paket lera:)  Känns som en väldigt stabil lera men har aldrig använt den förut, borde jag oroa mig?

Ulla
0

Hur hög temperatur står det på paketet att leran tål? Om du håller dig inom gränsen så är det ingen risk. Det som skulle kunna hända är att du bränner för tidigt innan leran är absolut torr, då kan den sprängas sönder. Men det har du säkert lärt dig under din utbildning.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

#17 Rasar ihop gör den definitivt inte, inte av sintringen. Det som kan hända är att den rör sig lite när leran mjuknar i högbränning.

Är skulpturen kompakt, eller har den delar som står fria på något sätt?

#13 Det var trots allt relevant även om det blev tråkig stämning. Hoppas vi inte skrämde bort Lizzey eller någon annan!

Ulla
0

Är det en stengodslera?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Haekjo
0

Stengods med 40% 0-0,5-chamotte, 1000-1250°.

Det är typ en byst, överkropp och huvud inga armar, bred hals. Så det är nog lugnt då. Fick bara lite minnen från en klasskompis stora skulptur som bara säckade ihop i bränningen men den var vit stengods utan chamotte så kanske dåligt val:)

bosse-cebex-gbg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#17 & #21   Om du har möjlighet, bränn med käglor. PRNF torde hålla formen hyfsat till den figur du beskriver om du bränner till "slutet av Orton 7 / början av Orton 8" och då blir den också skapligt svart….om godset är tjockt, utjämna gärna en aning extra för färgens skull…

Glad

Goerleena
0

Jag är självlärd och har testat mig fram så jag kanske inte får yttra mig:) Men jag gör alla mina hästar i stengods allt från ren skulpturlera till drejlera, har aldrig varit med om att de har tappat formen.

Har först på senare tid börjat göra hästarna ihåliga, så de flesta av mina hästar är dessutom massiva. Jag kanske bara framstår som en korkad nybörjare nu som inte vet bättre men jag har alltid varit av den uppfattningen att det faktiskt inte finns några regler om hur man måste göra med leran. Går det så går det.