Se skillnad stengods lergods?
Jag har några frågor angående lergods (L) och stengods (S).
1.Hur kan jag skilja på L och S om den ej är märkt?
2. Om jag är osäker om det är L eller S är den bara kasta eller kan jag bränna/glasera den som lergods och skillnaden bara blir en annan färg på glasyren?

Hej jag skulle inte ta den risken att få ugnen förstörd, så vill uppmana dig att bara bränna den leran som lergods eller lägga en liten del av leran i en skål / behållare som du med säkerhet vet vara stengods och sen bränna den i stengodstemperatur för att se om den klarar av steng. temp. Vill uppmana dig att vara nogrann med att märka de olika lerorna för din egens skull och ugnens…… kan bli till en dyrbar " slarv"

Det finns ingen anledning att kasta leran, gör som peeolina skriver så vet du sen.

Vad händer med lergodset om man bränner det för högt? Smälter det, eller?
kolla in elorions fotoalbum! huh! det vill man inte vara med om!

Men fyyyyy… usch, vad hemskt!! DET vill inte jag heller vara med om… huvva!! Nu blev jag orolig.. jag som har så mycket lera som jag inte vet nånting om….*suck*
Bara du gör som peeolina skriver så är det ingen risk. Dvs testa leran eller bränn allt som lergods.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
vad är det för skillnad på stengods och proslin. Bränner man det olika eller är det oilka grundmaterial? Ursäkta en okunnig nybörjare.
ha det gått / Tifosi

Men hur gör jag med glasyrerna då? Ska jag ta lergodsglasyr på det som ev är stengods och vad händer då? Eller ska jag ta stengosglasyr och bränna i lergodstemperatur? Och vad händer då?

Lergodsglasyr på stengods lera (givetvis i lergodstemp) kan fungera, det beror på hur leran och glasyren fungerar ihop. Stengodsglasyr på lergodslera fungerar ju såklart inte, eftersom man p.g.a leran inte kan bränna högre än lergodstemp så kommer glasyrerna inte att smälta ut.