Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1425 ggr
Arbez
0

Just det, porslinspaperclay ...

Efter skröj är den så härligt "vintervit", vill behålla det men funderar att våga ta matt transparent över, så den kan användas tex.skål.

Tycker transparent glasyr bara blir lite för glas-/glansig.

Jaaa, det är mkt man inte har en aning om, känns dumt o provbränna några saker bara när elkostnaden tickar på…..Obestämd

Någon här som sysslar med (porslins) paperclay?

sisela
0

Inte färdigköpt paperclay men jag jobbar mycket med porslin och har ibland lite papper i till vissa smågrejer.

Min erfarenhet är att mycket porslin blir svagt vitrosa efter skröj, svagt svagt vitgult efter elbränning upp till glasyrtemp och svagt vitblå efter gasbränning til glasyrtemp. Det är såpass vitt att man måste hålla sakerna bredvid varandra för att se att den ena drar år gul och den andra åt blå f ex.

MariaThorlund
0

Jag har gjort en ljuslykta i porslinspapperslera på min keramikkurs, och fick beskedet att om man inte glaserar alls så är den jättekänslig för röksvärta på insidan och fingeravtryck på utsidan - så jag har glaserat tunnt, en i transparant matt och en i transparant silkesmatt - båda blev bra. Dvs färgen är vit vit som innan, men ytan är slätare. Du behöver ju inte ha en glansig glasyr, helt enkelt.

Lycka till!

Arbez
0

Ok! Var orolig för att det vackra vita efter skröjbränning förändras, men då kör jag på transparent matt. Silkesmatt transparent - är det mkt skillnad på det?

MariaThorlund
0

Nä… inte i mitt fall faktiskt. Jag köpte en provpåse av var och glaserade två ljuslyktor i en av varje, och jag märkte ingen skillnad! Fast jag hade tryckt/stämplat mönster i 3 mm tjock lera - jag kan tänka mig (och hoppas…) att man märker skillnad om ytan är helt slät. Detta är min enda erfarenhet…