Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1704 ggr
LindaLunda
0

Vad göra med dessa ingredienser? Stengods.

I skåpet mitt finns:

Dolomite
Kvarts
Nrfelinsyenit
Krita

Likaså oxider såsom:
Järn
Koppar
Mangan
Tenn
Kobolt

Så hjälp nu en stackars amatör att …. som inte kan ett jota om detta!
Vad för kul glasyrer kan man göra med dessa?
Och går det? Och vad gör de olika ämnena för något i tex. en glasyr.
Ja oxiderna vet jag lite om….

Kanske jag saknar något ????? Kanske behövs det köpas till något?

Jag är pg. att köpa till:

Kaolin
Aluminiumhydroxid

Med dessa skall jag fixa till plattengobe enligt vad ni lärt mig.
Men kanske dessa går att ha till annat med?

Tacksam för många svar ! Och tacksam för lärdom!
Linda

LindaLunda

stefanandersson
2

Nefelinsyeniten ensam blir en glasyr. Med 2% järn är den gulaktig, 8% brunröd. 2% koppar är den äppelgrön. 1% kobolt gör den blå. 2% Mangan kan ge plommonfärger Tennet gör den ogenomskinlig. Om du blandar ut nefelinsyeniten med kaolin (kanske upp till 20%) blir den enklare att glasera och bränna men den kan bli mer svårsmält. Det kan kanske vara en rolig start. Lycka till!

[feddersen]
1

Redigerat av moderator //Lena

vill man ha en slät yta så bör det finnas mera kvarts i glasyren än vad tillfället är med ett sådant recept. Jag tycker att du skall prova att ta kanske 40-50% nefelinsyenit och 10-15% av din dolomit och samma av kritan och 5-10% kaolin och resten kvarts. Men allt är beroende av vad du vill ha för glasyr! med dessa råmaterial kan du både få en glänsande transparent glasyr men också en sidenmatt och en helmatt om du vill. Men skall det bli riktigt kul så bör du köpa flera material så som zinkoxid, bariumkarbonat, magnesit, wollastonit, fältspater av olika slag, och någon form för glasyrlera är oftast att föredra framför kaolin. listan kan bli lång men börja ett ställe och utveckla det lugnt och med systematik. kom ihåg att skriva upp allt du företar dig på PAPPER och spara till framtiden så att du kan härleda resultaten och lära av framgång och motgång.

Hoppas du får det kul

LindaLunda
0

Jag gillar allt som blir galet så länge det inte är rosa eller pastelligt!
Gärna i överaskningar!

LindaLunda

LindaLunda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skiftningar är kul!!!!

LindaLunda

pyromanen
1

#4 Den skapelsen var KUL!

LindaLunda
0

Tack :) !

LindaLunda