Fin kant med chamottelera?
Finns det något knep för att få till en hyfsat mjuk kant på koppen när man drejar med lera som har grov chamotte?
All visdom i detta ämne mottages. Ska man lägga en engobe på kanten kanske, eller glasera tjockt…? Hur gör ni?
Använda jättelite vatten vid drejningen/ i princip dreja med engobe istället för vatten så du liksom återför fina partiklar, inte blottar dom grova?
Jag brukade använda en bit sämskinn att hålla runt kanten på muggar etc, det liksom trycker in en del av chamotten och ger en snygg rundad kant.
Jag brukar också använda sämskskinn. När jag inte har det så tar jag en liten remsa av en mjuk plastpåse och använder på samma sätt. Fungerar likadant.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Lite som att glätta kanten då kanske? Provade sämskinn men det blev bättre att trycka in kornen med nageln eller med en sked, som att glätta alltså.
En kopp fick tjock engobe på kanten, hoppas det blir bra. Bra tips att dreja med mindre vatten och mer slicker. Återkommer! Tack!
varför i all världen använder du chamotterad lera till en kopp, det är ju galet. ta en ochamotterad lera till sådana små saker där man vill ha en fin kant och använd mellanrummet mellan ringfingret och långfingret till att runda av kanten med!!!
#5 Alla leror kommer inte i finchamotterade varianter. Röd- och svartbrännande stengodslera t ex finns bara med 0,5 mm chamott.
#4 Man skulle kunna göra en engobe av drejleran och sikta ur chamottkornen. Sen behöver man bara doppa kanten i engobe.
Matta glasyrer brukar också innehålla tillräckligt mycket lera för att stanna kvar på kanter.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#6 Nej det stämmer inte svart och röd finns också utan chamott, men det kan ju hända att cebex och cerama och alla andra leverantörer inte vill ta hem det. Och så tycker jag att alla förslag på att dölja chamotten verkar väldigt besvärliga, inte produktionsvänligt. Nej då är det nog enklare att välja utan chamott och så ändra på utseendet på leran med glasyr om man nu inte önskar den färg leran har.
#4 Sämskinnet eller plastbiten används vid drejningen det sista man gör innan man lyfter av så det är inte som att glätta. Det går att dölja ganska stora korn med den tekniken.
#6 Jag använder röd och svart stengodslera med 0,2 mm chamotte (från Tärn) så visst finns det muggvänligare alternativ. Svart helt utan har jag inte hittat nånstans men 0,2 mm märks inte om man inte svampar kanten vid läderhårt.
#7 Trådskaparen kanske vill använda grovchamotterad lera till muggar för att det är just det uttrycket som eftersöks. Det handlar väl inte bara om produktion och effektivitet o.s.v., många sysslar mer med uttryck än industriell perfektionism. Då kan det ju gå bra med en slät engoberad drickkant på en grov och skrovlig mugg.
#8 Tack för lertipset! Jag handlar ibland hos Tärn, så det ska jag kolla nästa gång.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Finns också svart och röd lera utan chamott. Kunde kanske vara en möjlighet att bygga upp en kopp med grov chamott, kanske lättare än att dreja och tipset med angobe är ju bra men man kan också dra nytta av en fet magnesiumglasyr t.ex. som kan sitta bra runt en kant.
Jag hade en del lera som jag ville använda, den hade chamotte därav frågan. Och jag har ingen produktion eller så, gudbevars… Sen tycker jag om den sortens lera bara.
Antar att sämskinnet ska vara fuktigt?
ja sämskskinnet skall vara vått, när det torkar blir det hårt