Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 1537 ggr
LindaLunda
0

Så här visste inte jag att man kunde göra!!!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men nu vet jag!
Kul grejj!! Frågan är bara exat hur går det till? Jag kan ju ungefär tänka mig hur… men … vet någon exakt?
Linda

LindaLunda

[perlennart]1
0

kan man skrapa fram i engobe.

HelenaAR
0

Han verkar ha skrapat fram mönstret först och sen använder en rinnig engobe som söker sig in i ristninganra och sen skrapar han bort överflödet.

Det fungerar säkert jätte bra, men frågan är om det inte blir mindre jobb att engobera hela fatet och skrapa fram mönstret ur det. ?

[perlennart]1
0

Jo det kunde man ju men det blir svårare att få fram dom färger man önskar, ingen av dom färger som ses på slutresultatet är ju lerans färg men en vit engobe och så en svart i mönstret

MariaThorlund
1

Men varför blandar sig inte det vita och svarta mer om båda är engober och den andra, svarta, dessutom är så rinnig? Det är ju fina, exakta detaljer som inte förstörs varken av vattnet eller efterskrapningen… Kan det inte vara så att ristningen i den vita engoben gjordes först, och att det är skröjat gods nu som han häller den svarta… ja vad?…på?

ok, eftersom han kan skrapa bort det svarta så lätt måste det väl vara en engobe det också - inte bara färgkropp. Han kanske skröjar två gånger? Han är ju inte emot jobb, precis…

LindaLunda
0

Maria.. det var så mina tankar gick med.

LindaLunda

stefanandersson
2

#2: jag tror du har rätt. Tekniken är vanlig under koreansk celadon, inte sällan med två färger. Detta görs genom att först rista ut mönster i läderhård lera följt av applicering av en engobe på det viset vi ser i filmen. (enligt egen enrfarenhet är det enklare att inte engobera hela föremålet om man vill ha ett exakt uttryck då det blir enklare att skrapa jämt med den drejade ytan som referens). Efter att den nya engoben har utjämnats till läderhårt ristas detaljer fram för att engoberas i med en annan färg. Den bonnigare stile punch'ong gör det hela mycket fröjdigare; mycket värt att kolla in. I den stilen ser man att de engoberat hela krukan utanpå ristningen och svept bort överflödet med handen.