plattengobe med glasyrplittar
Hur viktigt är det att man rengör plattorna när man ska ha på ny plattengobe? Jag tycker typ att vinkelslipen är läskig och har bara en skrapgrunka som jag försöker hugga bort små rinnplittar med efter en dålig bränning. Tänkte att om det inte är så mycket kanske man inte måste ta fram slipmaskinen utan bara kan pensla över med ny engobe? Funkar det eller kommer glasyrhaveriet bubbla fram och klistra sig fast i dom nya grejerna som ska brännas och förstöra dom också?
Jag vet inte om det är en skröna, men jag har hört att man bör ta bort glasyrspill eftersom det äter sig ner och kan förstöra plattan. Det finns säkert någon här som vet bättre hur det ligger till
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Helt riktigt det du skriver Ulla, det skall bort och lättast att göra det är att ställa plattan upp och så ta en mejsel eller en gammal skruvmejsel går också bra och hålla den så paralellt som möjligt mot plattan och slå försiktigt med en hammare. Om den plattengobe som ligger under glasyrdropparna är lagt riktigt på (tjockt nog) så är det väldigt lätt att få bort.
Gör som #2 skriver och använder ett gammalt förstörd stämmjärn. (kom ihåg skyddsglasögon!). Tycker vinkelslipen bara smälter och gäggar runt i glasyren.