Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5391 ggr
lina87
0

flytta keramikugn

Hej!

Jag har fått ett erbjudande om att få en keramikugn, helt gratis, "bara" att hämta :)

Var och tittade på den i dag, inte toppenskick direkt men helt fungernade.

Hur gör man nu då för att flytta den? Är det bara att anlita en flyttfirma som gäller? Den är ju enormt tung! Hur har ni gjort när ni fått hem era ugnar? Vet inte hur många liter den är på men det är en frontmatad "standard-storlek" som man ofta ser på skolor och liknande.

Doriz
0

Vi köpte tjänsten från flyttfirma. Två killar/män bar vår ugn med hjälp av remmar/sele. Det kändes värt pengarna att slippa riskera kompisars ryggar.

Sagakeramik
0

Dom ugnarna jag har flyttat har jag och min man flyttat med hjälp av pallyftare, traktor, grävare och släp  + en väldans massa spännband, klossar, bökande och trixande.

abbis
0

Det kostar inte många kronor att anlita kunnigt folk..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

susanne.k.wall
0

Det är nog att rekommendera att ta kunnigt folk till hjälp. Det kan vara värt att betala. Flyttfirmor och liknande har ju försäkringar utifall nåt händer. Plus att dom har erfarenhet och kunnande eftersom det är deras jobb.

LenaP
0

När vi skulle flytta hittade jag ingen flyttfirma som ville ta i en keramikugn. Inte för några pengar. Så var beredd på att ringa runt. För min del blev det maken och svågrarna som lyfte istället.

abbis
1

Dom som flyttar pianon brukar ta ugnar!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

När jag byggde min verkstad så gjordes golvet först, sen kom det en stor mobilkran och lyfte på ugnen, sen byggdes resten av stugan, ganska dramatiskt att se sin ugn 25m upp i luften!!

lotus
1

jag anlitade alldeles nyligen en flyttfirma för att flytta en ugn.Tyvärr så föll ugnen i backen.Efter fallet gjorde vi en grov uppskattning av skadorna,men man kan ju inte se allt innan installation.Har nu reparerat den för drygt 3000kr,och jag ska säga att det verkar inte så lätt att få ersättning från dem.Men det är inte klart än.

Tips till er som är i flytt-tagen med ugnar.Kolla hur de har tänkt sig det hela samt ha gärna med en kamera och helst en kompis(vittne och stöd).Jag tycker det är skitjobbigt nu och det som skulle bli så roligt blev inte det,har helst lust att kasta iväg ugnen(det är ju inte så lätt)

Nåja det blir väl bra ,men är minst sagt besviken eftersom jag ju anlitade firman för att den skulle komma säkert på plats.

Vavrakeramik
0

Jag har gjort både ock, flyttfirma e enklast men som sagt alla lyfter inte så tungt. Låt dem göra det med kvitto så de e försäkrade. Sen beror det på hur den står o vad den väger. Tänk på att kolla elförbrukningi lokalen dit den ska. Vi får säkra upp elen in till vår fastighet nu, det kostar 25.000 plus moms…

lotus
0

stackars dej vävra.ja nog kostar det pengar alltid.Flytt och rep.kostnader 7-8000,-.Bara flytten kostade 4300,- så jäkla billigt är det inte.

bonden
0

Hämtade hem en "nästan ny" 150 liters frontmatad Naberugn för ca.2 månader sedan och det var inga större problem, men då fanns truck att tillgå hos den jag köpte ugnen av och vi (läs min man, jag kan ej köra truck) lastade direkt i vår egen skåpbil. Väl hemma igen fanns både traktor med frontlastare, son, granne o.s.v till hjälp för att få ugnen på plats. Gick faktiskt ganska smidigt trots att ugnen väger drygt 300 kg.

LenaR
0

Hittade den här tråden om flytt av ugn, så nu har jag uppslag. Men jag tar gärna emot tips på en specifik firma i Stockholm om någon vet.

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.