keramiska skulptörer??????
Bruksting i all sin ära… det är väll kul med fina koppar och fat och skålar och handfat och ljustakar och kannor och ljuslycktor och rökelsehållare, tomtar och troll. Men nu efterlyser jag lite bilder från en annan grupp keramiker, inte krukmakare utan mera keramiska skulptörer, det måste väll finnas ett par stycken här på forumet som inte går i taket av att känna leran knådas mellan fingrarna, utan helt enkelt utnyttjar lerans följsamma form för att göra flippade former!! Finns ni här????

Nej:))) Jag vill ha slabb mellan fingrarna, helt usel på skulptur, tyvärr:( Fast jag har nog aldrig gett det en chans heller.

Jag gör skulpturer, men jag har inga bilder just nu.

Jag tycker mkt om att skulptera… när jag tänker på det, så funderar jag på hur jag skall undvika att fastna vid skivan, för att det går snabbare att ev producera "säljbara" bruksgrejor… och inte hinna med att sitta med en kavalett framför mig och skulptera…
Favoriten är att förstora insekter till gigantiska proportioner, gjorde en jätta-ekoxe för ett tag sedan, i stengods och målade med manganoxid och doppade i transp glasyr… den blev rätt häftig… tyvärr så sålde jag den omgående, innan jag hann fota den. Men jag skall be om att få komma och fotografera den nån gång i sommar, kan vara kul att ha.

Jag älskar att skulptera men oftast så drejar jag "grundformen" först och sen sätter jag mig och pillar och grejar. Det kan bli i princip vad som helst! Låter spännande med jätteinsekter
Här är några enkla "Doodelmaskar" som jag gjort och de står i fönstren i små "flockar" mellan mina blommor. Trevligt sällskap faktiskt
. Alltså väldigt få bruksföremål och väldigt många filurer! Kram/Wiffslan
Jag skulpterar också, små och medelstora grejer. I början när jag började med lera var jag som de flesta andra helt klistrad vid drejskivan, men nu är jag nog lika förtjust i att göra annat. JAG tycker det är kul att göra båda faktiskt. Så man kan känna efter vilket humör man är på och jobba utefter det.

Jag gör en del skulptur. Det är egentligen det jag tycker är roligast, men ibland behövs lite omväxling och det är skönt att göra grejer som går lite snabbare ibland.
Wiffslan
Dina doodelmaskar är fina. Undrar vad barn tycker om dom. Hade jag ett sånt gäng hemma vore de antagligen helt borta nu, mysiga är dom.Monica
Jag använder skulpterandet som ett sätt att avlasta min stelopererade nacke och när tankarna behöver flöda fritt för att komma till rätta. Gubbarna ringlas upp i grundställning, sedan karvas de sakta fram. Läser för tillfället det jag kommer över om papperslera, som ytterligare ett sätt att jobba vidare med skulpterandet. Men jag skulle inte kunna tänka mig att jobba i verkstan utan att dreja. Problemet är man glömmer bort att resa sig upp mellan varven…
hej jag skulpturerar mest har aldrig drejat är ju rätt ny på det här med keramik, tyvär har jag inte tagit ngra kort på det jag har gjort men tänkte göra det o lägga ut här så man kan få lite synpunkter, man är ju alltid så självkritisk……tycker att allt ser bäst ut innan det är bränt o glaserat…………

Tycker det är kul att dreja slutna former som jag sen förändrar på olika sätt till: frukter, fåglar, frökapslar mm. sen brukar jag oftast svartbränna…

Jag gör likadant som LeWE… det är kul och dessutom slipper man gröpa ur!*s*

Jag bara älskar att skulptera har provat på att dreja när jag var ynge men det var inget jag fastnade för nej en klump lera och låta fantasin flöda det ger mig en inre tillfredställelse. Tyvärr är det kanske så att bruksgods är mer säljbart …men eftersom jag inte behöver leva på keramiken har jag möjligheten att det jag tycker är roligast! Roliga Doodelmaskar Wiffslan man blir så inspirerad av att se vad andra gör!
Jag har vernissage på min skulptur utställning på kristi flygare…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Klart att vi skulpterar. men vi behöver mycket råd osv. i krukmakarens vardag,det är väl det som säljer lättast,som vi försöker försörja oss på. Mina skulpturer blir för dyra, så dom blir inte sålda ,antar jag ,enbart för att dom känns personliga och jag vill ha dom kvar. Jag gör säkert aldrig två lika.Om jag inte gjorde lite muggar och sånt hade jag nog svultit ihjäl för länge se´n. HA Jag flippar gärna ut med leran i någon sorts skulpturell form, när tid inspiration osv…. kommer
Har också börjat kolla på papperslera , köpt en bok från cebex lite svårbegriplig…..Om man fixar det kanske en ny värld öppnar sig???Skulptera mera, typ..