Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1827 ggr
AnnaLow
0

Vita tennglasyrer som ej blir rosa?

Jag tror att detta har diskuterats fram och tillbaka tidigare och jag har lusläst gamla inlägg men ändå inte hittat någon bra lösning.

Jag har vita tennglasyrer där den blanka blir missfärgad rosa av något annat i ugnen (svart färgkropp? krom?, vet ej). Den sidenmatta vita glasyren påverkas dock inte alls. Jag undrar om någon kan ge mig tips på en bra vit, blank tennglasyr som inte missfärgas. Jag vill helst blanda själv och inte köpa. Jag har dock förstått att flera här på forumet till slut har gett upp och tvingats köpa färdiga i alla fall till slut.

Jag bränner i 1240 grader.

Stort tack på förhand!

[perlennart]1
0

Nu tycker jag ju att du skulle lära dig att ta fram glasyrer själv, men jag kan ge dig något att börja med så kan du ju alltid kontakta mig om du vill ha tips på hur du skall komma vidare. Jag kommer inte ihåg varifrån denna transparenta kommer men det är en jag använde för lite över 20 år sedan när jag hade verkstad i berlin och den fungerade bra.

51,2 kvarts

16,2 colemanit

9 kaolin

6,4 kalifältspat

5,3 wollastonit

4,6 bariumkarbonat

3,9 magnesit

3,1 zinkoxid

1,6 talk

detta är så klart en transparen så du skall ha 5-10% tennoxid i för att få en tennvit. Man kan också ta halva mängden av tennet och ersätta det med zirkonsilikat så blir det billigare men framför allt så får du en glasyr som är mera beständig mot påverkan från både syror och basiska ämnen.

Lycka till och kontakta mig om du behöver hjälp med att förstå hur du skall lära dig det själv

MVH

[perlennart]1
0

Det skall väl tilläggas att alla tennglasyrer kan missfärgas speciellt om det finns krita eller annan kalciumkälla i glasyren så du får se på vad som kan vara boven i detta tillfälle.