Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 3632 ggr
MariaThorlund
0

Skicka keramik utomlands

Är det någon som erfarenhet av att skicka keramik utomlands, eller rent av har satt det i system?

Det är en jungel av mått, vikter, sätt att transportera, och företag som gör det… Jag kan inte läsa mig till svaret på detta på nätet, så jag tänkte höra med er andra innan jag måste intervjua posten, Schenker…och?

Och frakt inrikes? Är det någon av er som gör detta regelbundet?

pyromanen
0

Inte regelbundet utan har några få gångar skickat till Danmark och Tyskland med posten. Det är pissdyrt, men om kunden är beredd att betala, så gör jag det.

[perlennart]1
0

det är bara att kolla på nätet efter en speditör som kör dit du skall exportera, och på med sakerna på pallar, eller är det enstaka saker? så är nog faktiskt posten bäst och billigast!!! konstigt nog med dom priserna men det är väl som pyro skriver vill dom betala så varsågod

MariaThorlund
0

Jo, det är enstaka saker… Och visst är posten dyr, men jag frågade på DhL vad de skulle ta för att skicka samma paket, och det var fullkomligt absurt dyrt.  Grejen är kanske om man kan göra något avtal, men utan någon form av kontinuitet… Ja ja - min stora jordmoder Venus på 1,3 kg och några småsaker skickas till USA imorgon, sedan får vi se hur det blir framöver.

tack för kommentarerna!

[perlennart]1
0

Skall man få ett avtal som gör någon märkbar skillnad så skall man nog ha en stor fabrik som spottar ut saker men då ser man nog till att transportera på annat sätt.

AnnieH
0

Jag har många gånger förvånats över att folk verkar kunna skicka sina saker så billigt. Jag tänker på fraktpriser på sånt som säljs på tradera, på blocket och på den amerikanska hantverkssighten etsy. Men då är alltså sanningen en annan. Vad rör det sig om för summor då Maria?

MariaThorlund
0

Mitt paket vägde 2,4 kg totalt - där var 6 saker i, varav en vägde över 1 kg, och tre var bara skulpterade smycken. På posten kunde jag skicka ett blått paket för ca 350 kr - men DhL ville ha 1700. Blått paket är upp till 20 kg, grönt paket är under 2 kg och kostar ca 250 att skicka till USA.

[perlennart]1
1

Dom flesta som jag har sett på är som dhl, och så börjar det ju bli meningslöst. Så även om vi kan bli eniga om att posten inte heller är direkt billig så om man jämför så är det inte svårt att välja. Jag sänder alla mina glasyrprov och annat med posten.

stefanandersson
0

Det finns flera intresseföreningar som har avtal med dhl; småföretagare som gått ihop. Jag skickar löjligt billigt genom en sådan. Lite rörigt med alla möjligheetr och den stora organisationen men fram kommer det..

[perlennart]1
0

Hur billigt är det då? och vill dom ha med små kunder i sådana föreningar?

MariaThorlund
0

Man kan förhandla med dhl, verkar det som, till skillnad från posten som ju kör rakt av med mått och tabeller. Är man ett företag med en viss definierbar verksamhet som bygger på att skicka regelbundet - och det finns minst tre aktörer att välja mellan - så är det kanske inte jättesvårt. Men det är skillnad på inrikes och utrikes. Lars Tärn skickar glasyrer mm med DhL, och det är både snabbt och relativt billigt… Förmodligen är DhL och Schenker inte intresserade av privatförsändelser, och vill bara jobba på avtal - därför den stora prisskillnaden.

Jag är sugen på att sälja via Etsy, dvs globalt, så det är därför jag snusar runt. Dock inte i den storleksordningen som nu, utan det som får plats i t.ex i ett litet vadderat kuvert från posten… Vi får se. Men med den växande e-handeln tror jag att ju oftare man skickar - ju bättre avtal kan man göra, oberoende av vikt..

stefanandersson
0

#9: jag är en liten kund. För dhl är det säkert smidigare med en orginisation i stället för 100 hispiga småföretagare.

[perlennart]1
0

Jo det är ju klart, smart det där med att gå samman om ett problem, det skulle det finnas mera av

MariaThorlund
0

Ja!

ramjambam
1

Kan tilläggas att en av mina studiekamrater lärde sig under praoperioden hur mycket bubbelplast behövs om man ska skicka per post. Han fick packa in alster och släppa dem från ett fönster på andra våningen. Om keramiken  gick sönder var det för lite packninsmaterial…

MariaThorlund
0

Intressant!

margit9
0

Novatrans har jag köpt tjänster av. Barbro där är supertrevlig att ha och göra med och det är bra priser jämförelsevis med andra. Inrikes är Sigvard(sigge) på Acta bra också tycker jag.

Till Barbro på novatrans är tel.nr 4463440 och Sigge på Acta har 040127400.

MariaThorlund
0

Tack, Margit!

[rolnor]
0

Jag sålde en grej på ebay, fick först klagomål från siten att min fraktkostnad var för dyr, fick sänka den betydligt, blen en ren förlustaffär, bläähhh….

Godsagare
0

Ett material som kineserna använder att packa alster som ska skeppas är samma som det man lägger under parkett- och laminatgolv.

Insåg det nu när jag la golv i helgen.

Glädjande ska IKEA börja sälja golv igen och de har en rulle "foam" för 89:-

Packa med det först och sedan bubbelplast så får vi hoppas att det håller.

Byggmax har också rel. billigt men IKEA var billigast. Beror väl på hur man bor och vad som ligger närmast.

Är det större saker som ska skeppas kanske du kan bygga en slags ram runt allt med virke. Använda snören att fixera t.ex. vasen i mitten på den ramen så att den liksom "hänger" fritt. Sen packmaterial och trälåda runt.

Men det beror på vad som ska skickas vilken teknik som passar.