Ugnssäker keramik
Undrar när man kan kalla keramik för ugnssäker? Har jobbat i många år med lergods och även använt den i ugnen men alltid satt den i kall ugn utan problem. Nu får jag möjlighet att jobba med stengods igen och undrar då om jag behöver vara lika försiktig eller är det bara att ställa in. Finns det glasyrer som tål temperaturskillnader bättre än andra eller rör det sig om för låga temperaturer i en vanlig bakugn.
Tack för svar Anke
Värmeutvidgningen anges normalt från 20-400 grader, liniär utvidgning! så nej den temperatur som bakugnen har räcker mer än väl om lera och glasyr inte passar ihop. I kall ugn kan du ställa stengods utan problem. En ugnsfast lera skall däremot kunna tåla dom temperaturväxlingar som sker när man stoppar in det i varm ugn. Sådan lera kostar inte mycket mera än vanlig lera så skall du satsa på att producera saker till matlagning så kan du lika gärna satsa på den riktiga leran! Och till dessa temperaturer är det inte svårt att få fram en lämpad glasyr heller.
Vid vilken temp bränner man ungsfast lera?
går nog på dom flesta temperaturer, men normalt så sker det på stengodstemperatur och högre ca. 1250-1400 grader men det är nog också beroende på att man här får ett mekaniskt och glasyrmässigt starkt produkt.
Kan du ge tillverkare och namnet på någon/några ugnsfasta leror, perlennart?
Jag har en som heter 120.7
/Redigerat av Ulla/
När räknas lera som ugnssäker ? Jag har gjort flera olika formar i olika"vanliga" leror och har använt dem i flera år utan problem, t.o.m. stoppat in dem från frysen in i varm ugn. Säkert är det så att en speciallera är säkrare än säker, men hur säkert behöver man ?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/