Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 2177 ggr
pluppan
0

idag har jag byggt mitt sommarsprutskåp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänkte prova att spruta lite glasyr för det har jag aldrig gjort! har dock ingen tillgång till ett sprutskåp så efter lite snack nere hos zzaga förra helgen så hade idén klarnat. tänkte visa hur jag gjorde och tänkte. ni får gärna komma med kommentarer eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta.

obs. jag har keramik som hobby så detta skåp är mest för att testa på att sprutglasera.

jag var iväg till "tatillvaraverkstan" i fredags och inhandlade ett duschkabinunderrede till det facila priset av 50kr. sen hittade jag några gamla plåthyllplan i våran lada.

först lite skrubbning av de första delarna

pluppan
0

sedan monterade delarna ihop med lite najtråd. jag ställde allt på en gammal plåtbänk och lät utloppet komma ut till höger under.

pluppan
0

otroligt finlirFlört

pluppan
0

så på med ett dusch-hänge för att få lite enhetligare bakgrund och ljusare. sedan kommer slamavskiljaren att placeras under utloppet till höger och en lampa ovanför men detta blir klart först nästa helg. åsså ner med min nya kavalett.

kompressor hade gubben och sprutpistol har jag inhandlat på jula för under 200kr.

tja, så här blev det. jag tänkte använda mask när jag glaserar och själva skåpet står i en "glesväggad" lada bredvid en stor port som jag har öppen.

peeolina
0

Vad vore man utan sin fantasi…… grattis till din fina uppfinning och initiativkraft, allt behöver inte kosta skortan.

pluppan
0

den är rena "kajsavarg-konstruktionen" -man tager vad man haver…..hahaha

GulleboKeramik
0

Hej pluppan… jag har ju också fått med ett sprutskåp ibland mina doningar. Har aldrig använt något sådant. När jag läste om din uppfinning ville jag fråga dig: Varför har man sånt och hur skall det användas?

Bruzapetra
0

Det är lite lättare att få ett jämt glasyr lager när man använder sprutskåp. Det blir inte rinnmärken osv som det blir när man doppar och häller. Nackdelen tycker jag är att det går åt mycket mer glasyr eftersom en hel del sprutas utanför. Men vill man inte ha en massa rinn så är det smidigt.

GulleboKeramik
0

Tack Petra för ditt svar! Då vet jag… Jag gillar faktiskt när man ser spår av doppningar… så det kommer nog att dröja innan jag använder det där skåpet.Oskyldig

avalon
0

Det blev ju fint det där  !

Vilka snygga grejer du kommer göra nu !!

abbis
0

#8 är du intresserad av att sälja sprutskåpet så är jag spekulant*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/