Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2492 ggr
pyromanen
0

Knappar i tvättmaskin?

Kunder har börjat fråga om man kan köra keramikknapparna dom köper av mig i tvättmaskin.  Har testat nån enstaka gång och det funkade ju, men nån enstaka gång känns inte riktigt som tillräckligt mycket på fötterna för att saga "javisst, det går så bra så".

Det är ju sintrat gods som tål vara ute hela vintern år efter år, så det tål ju fukten. Men hur är det med det mekaniska?  Kan föreställa mig att man skulle kunna ha otur att en knapp hamnar så att den slår mot metallkanterna med flera hundra varv i minuten centrifugering?

Någon som vet? testat? har mer erfarenhet än jag?

stefanandersson
0

Spontant låter det osannolikt att de skulle hålla men hoppas någon har mer erfarenhet. Du kanske skulle sälja knapparna med en gummituta man trär på innan tvätt. :P

L.A.E
0

Tror också att det blir problem med det mekaniska.

En av våra döttrar som är konditor har avtagbara knappar, likt en droppe som gör det lätt att ta bort, när man kör plagget i tvättmaskin. Men att göra sådana i lera blir nog inte lätt, enklast att gjuta.

[perlennart]1
0

I centrifugeringen skall det inte vara något problem, då pressas ju knappen mot trumman av centrifugalkraften så den kommer inte att slå mot metallet. Men kanske när den tvättar och byter riktning vid ganska låga varvtal att det där kan komma till att slå mot trumman. Men å andra sidan så finns det ju glasknappar och andra spröda material, jag skulle nog satsa på att det går, gör en test med endast knappar i maskinen kanske kan vara en ide?

[perlennart]1
0

Hur är knapparna utformade och vilken typ av glasyr är det på dom, och slutligen vilken typ av bränning? Om dom inte är för tunna och det är en förnuftig glasyr och kanske till och med bränt i reduktion så det finns ett mellanskikt så blir dom starka.

pyromanen
0

Dom är vedbrända till ca 1300 grader och saltglaserade. Inte jättetunna, men lite olika.

Ni andra som gör knappar, vad säger ni till kunderna?

Får väl leta upp nån gammal kökshanduk eller två och sy fast ett antal knappar och prova igen.  Vet dock inte hur mycket jag vågar prova, våran tvättmaskin är ganska så ny Skäms.  Man kanske kan stoppa det i en såndär tvättpåse…  så eventuella skärvor inte sabbar maskinen utan blir kvar i påsen.

[perlennart]1
0

med tvättpåse blir testen ju inte relevant eftersom tyget kommer att dämpa slaget mot metallen. Jag tror inte att maskinen tar stryk av en sådan test, stoppar till i pumpen möjligtvis men den kan man ju enkelt rensa.

MariaThorlund
3

Annars kan du ju bara säga till kunderna att de ska stoppa plagget i en tvättpåse?

Minimerar riskerna ordentligt, och samlar upp skärvorna om att ifall ngt skulle hända… ta da!

[perlennart]1
0

Bra förslag men finns det tvättpåsar till jackor och den storleken av plagg?

MariaThorlund
0

…öööhhh… ingen aning….Skrattande

LenaR
1

Till större plagg kan man ju använda ett gammalt örngott eller påslakan och knyta ihop. Jag skulle också rekommendera tvättpåse till kunderna. Vore pinsamt att förstöra tvättmaskinerna för alla grannar… Tungan ute

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
5

Uppföljning av tråden:

Har nu testat lite mer. Sydde fast 5 knappar i olika färg på en gammal kökshandduk och kört med detta "plagg" i 10 tvättar, både 40 och 60 grader. 1400 varvs centrifugering varje gång. Har haft plagget i tvättpåse en del gångar, i ett örngott en del gångar. Provat lägga det så knapparna kan slå mot varandra ibland och ibland så knapparna vänder "utåt".  Inget har hänt, knapparna är hela och har samma färg och glans som sina otvättade kompisar. Så nu känns det som att jag vågar säga att man kan tävtta dom i tvättmaskin om man har plagget i en tvättpåse eller ett stängd örngott.

[perlennart]1
0

Bra med grundligt test!!!!!!