Keramik iFokus

Keramik

Etikett: video
Läst 3538 ggr
KeramikeniSkredsvik
6

En hantverksresa : Krukmakare

Såg i tablån att det skulle vara en liten film om krukmakare på Kunskapskanalen i kväll, glömde så klart bort det - men hittade filmen på nätet. Vassegoa!

En hantverksresa: Krukmakare

stefanandersson
0

Tack och bock för det tipset! :)

Essma
0

Tack! För att man fick möjlighet att se denna underbara film.Glad

Kissinger
0

Tack för att la´upp denna film. Den blev jag glad av.

[perlennart]1
0

SURT att man inte kan se den när man bor i Danmark.

stefanandersson
0

Du får ta det som en pik perlennart. :P

LenaR
2

Vilken riktig mysfilm! Tack för det tipset! Glad

#4 Perlennart, filmen är en intervju med Erik Forsberg, en krukmakare från Vimmerby. Han sitter vid sparken, klättrar i "desen" och berättar att han bara bränner en gång om året eftersom han inte gör så stora saker. Och så är det roligare att vara krukmakare nu (1973 var det va?) än förr, för han får göra andra saker än forna tiders krukisar.

Och två ton lera kostade 170:- inklusive frakt, och när kunden får veta att krukan hon tittar på kostar 12:- säger hon "åh, kära nån!" och avstår… Flört

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

Tack för en fin beskrivning av filmen, jag kommer ihåg det gamla krukmakeriet i Torshälla då jag var pojke, ett par gamla gubbar som hämtade lera vid ån som låg ett par kilometer bort från krukmakeriet. Jag tänkte tråkigt nog inte så mycket på krukmakeriet som barn men som vuxen har jag förstått att det var ett traditionsrikt ställe. Jag har några böcker som jag köpt på etnologiska museet i Berlin som handlar om lerinstrument i Europa och där står Torshälla med som en viktig ort. Jag tycker det är kul med sådana gamla krukmakarställen där man ofta gjorde väldigt fina saker även om det i första hand ju var funktionen som det handlade om. Krukmakeriet i Torshälla revs så klart ner på 70 talet till fördel för ett par villor.

stefanandersson
0

#6&7: det är en underton av något i hans kommentarer av konsthantverk och konstfack som jag inte kan låta bli att ta upp. Jag tror att det ska finnas sidor som gör det möjligt att verka vara i ett annat land så man kan se filmen från danmark; låter olagligt men ska inte vara det. Var det inte i en kinatråd det nämndes?

sisela
0

#8 Vad är det för en underton?

Jag är också i Danmark så kan inte se det :(

LenaR
1

Det finns någon underton, men jag vet inte vad den ska betyda. När reportern frågar om han är konsthantverkare säger han bestämt nej. Han är arbetare och inget annat. Det gillade jag! Fråga mig inte varför.

stefanandersson
3

Det är alltid lite svårt atttolka toner och dessutom återberätta dom. Men han tycker chamotte är en styggelse och poängterar att ingen lärlingar kommer längre; de går på konstfack. Jag tolkar det i ljuset av att konsthantverket hade genomgått ganska stora förändringar de senaste 30 åren och han är på något vis den sista bastionen för ett sätt att arbeta med lera.

Wabisabi
1

Tack för tipset om en bra och fin film!

Anja Notinis bok Krukmakaren har varit uppe förut men för er som har missat det kan jag varmt rekommendera den.

Den handlar om 43 olika krukmakare från 12 olika länder i Europa i början av 1980 talet. Det finns en enorm värme och yrkesstolthet i boken som man inte kan annat än må bra av.

abbis
0

#11 jag tolkade det som om han tyckte att dom som gått dom fina skolorna va inga "riktiga " krukmakare..Flört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
0

Förmodligen ofta också riktigt liksom det ju också är omvänt.

LenaR
0

#12 Det är en jättefin bok!

[rolnor]
0

Tack för en fin film. MEN, jag gillade inte hans keramik nåt vidare, är väl en smaksak såklart….

LenaR
1

#16 Var det på något sätt ett relevant påpekande? Rynkar på näsan

[rolnor]
1

Hade jag sagt något positivt så hade jag inte fått samma fråga, hur kommer det sej?

sisela
0

13: Det är väl ganska riktigt, men jag tror heller inte att man har krukmakare som mål om man går en keramikutbildning på konstfack eller hdk. Det är ju rätt så olika fokus. Man ska nog gå andra vägar om krukmakare är det man vill bli.

Ulle
0

#17 & #18

Varför skulle inte Rolnors åsikt vara relevant?

Jag håller med om man ska hålla en hyfsad ton och inte hoppa på andra här på forumet, men det här var väl ändå inget farligt. Om trevlighetspolisen ska kommentera minsta lilla negativa åsikt blir det lite Sovjet över KeramikIfokus, tycker jag.

By the way; jag tycker filmen var intressant att se. Tack för tipset, Sofia! Lite annorlunda arbetsmiljö för 40 år sedan. Men - jag gillade inte keramiken heller. Relevant eller ej - jag står för det.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[perlennart]1
0

Jag ser dom som kan dreja och dom som inte riktigt kan det och så ser jag ofta dom som provar att modellera och inte riktigt är skolade till det. Nu såg jag inte filmen men kan tänka mig att han kunde dreja men kanske var svagare på det estetiska. Vill man vara bra på allt så är det en lång och krokig väg att gå och det måste nog vara målet redan från början att man är intresserad i båda bitarna om det skall bli riktigt bra.

Ulla
1

Jag tyckte också att filmen var intressant att se. Så annorlunda mot idag.

Sedan var jag imponerad av gubben som klängde runt högt uppe under taket. Visst var det 80 han sa att han var? Får titta en gång till när jag sitter vid en bättre uppkoppling.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

#22 Den torkhyllan skulle jag inte klara av Flört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Inte jag heller, såg livsfarligt ut. En förmildrande omständighet är väl att han gjorde så små saker….