Snikraku... temeraturer?
Lilla orutinerade jag, som med hjälp av er här, upptäckt att det går att kombi/snik rakubränna under en vanlig glasyrbränning undrar nu… om man gärna vill ha stengodsets fördelar kombinerat m rakubränningens skönhet. Kan man då plocka ut godset vid 1000 grader efter det att det nått sin topptemp (ca 1200 grader ) och är på väg ner? eller ska man göra tvärtom och i så fall varför? Kram till er alla :-)

Hej! Menar du att du i en vanlig stengodsglasyrbränning samtidigt bränner Raku? I samma ugn, är det så du menar? Kan du vidareutveckla hur du menar rent praktiskt. /Susanne

Har du varit uppe över 1200 och är på väg ner så är godset antagligen redan sintrat och då får reduktionen efteråt ingen effekt. Det är nog svårt att hitta glasyrer till det oxå, rakuglasyrer tål inte så hög temperatur.

Yes, det gör jag. Se frågan `utjämning´. tar vid 1000 grader ut det jag vill ha Rakubrännt, som jag av den anledningen ställt på översta hyllplanet i min toppmatade elugn. Lyfter försigtigt på locket och plockar ut det helt enkelt. (Elementen är avslagna när jag gör detta) Antar att det inte direkt är någon hälsokur för ugnen… men så hysteriskt svårt att motstå för en som ingen Rakuugn har! ska försöka bygga en i sommar dock. men vill gärna bli lite varm i kläderna först så man kanske kan slippa dom värsta nybörgartabbarna.:-)

Aha… man ska ta ut det på väg upp alltså, om det ska funka hyggligt. Gjorde tvärtom sist och det blev inte exakt som jag tänkt mig, men resultatet och glasyren blev mycket lyckat! Bara testa vidare :-) Så infernaliskt kul!!

Alltså… är det verkligen värt att riskera ha sönder den riktiga ugnen istället för att snabbt sno ihop en fiberraku? Känns väldigt oekonomiskt. En rulle fiber kostar typ 700:- och brännare kan man bygga själv billigt. Frågan är ju hur mycket det kostar att reparera den vanliga ugnen om den går sönder.

Hur bygger man en brännare själv? Har fibrer och tänker bygga en rakuugn av hönsnät. Kollade lite priser och en brännare kostar runt 5000 kr./Susanne

Min man håller på och bygger en brännare åt mig. Själv är jag inte så tekniskt lagd av mig.
Men jag hittade en billig på blocket för 500:-
http://www.blocket.se/vi/11822256.htm?ca=23_13_s
En rulle isolerfiber kostade runt 700:- när jag kollade sist. Vart fick du siffran 7000:- ifrån?
/S

Menar du mej och 7000 kr? Jag skrev 5000 kr för en brännare. Mycket smartare av dig att kolla på blocket.se. Ska också göra det/Susanne
En ny brännare kostar mycket mindre än 5000 spänn. En enkel en kostar nog omkring 1.000- 1500 spänn.

Ska kolla lite på andra företag men bl a Seemans brännare skulle kosta 5200 plus moms, men dom kanske har att en del tillbehör ingår. Tack för alla tips./Susanne

Kolla med Lars Tärn istället. Han har en bra en med gasvakt som inte låter något alls när man bränner. Jag tror den kostade runt 1500:- . Om den har gasvakt kan man installera den i sin vanliga ugn också och på så sätt köra reducerade bränningar…

Tusen tack för alla tips. Ska kolla med honom. Ni är så himla sjyssta allihop!/Susanne

Jag tycker oxå 5000 låter dyrt, på lermakeriet köper man brännare för ca 2000.