Tvätta aska - vad ska bort?
Om man tvättar askan innan man gör glasyr av den, vad är det då för ämnen man vill ha bort? Och vad kan dessa saker göra med glasyren om man inte tvättar?
Det är väl främst karbonater av alkalimetaller, natriumkarbonat och kaliumkarbonat. Dom här ämnena är kraftigt flussande och kan tränga in i leran vid glasering och kanske t.o.m. göra så att leran smälter. Jag är ingen expert på det här med aska, men det är vad jag tror.
Jag hade en temmoku som innehöll aska som kunde bli helt gul och rinnig om askan inte var tvättad. Mycket bättre resultat med tvättad aska, annars var det för mycket fluss helt enkelt. Glasyren också ändrade sig under tiden den stod i hinken - jämnare resultat med tvättad aska.
Läste på lite om tvätt av aska i phill Rogers ask-glasyrbok och fick lära mig ett nytt ord: deflockulering (borde nog ha stöt på ordet när jag läste markkemi på agronomlinjen, men minns i alla fall inte :-) Otvättat aska kan ge problem med glasyren i hinken - att hög halt av alkaliska salter gör att partiklarna skyr varandra så det blir fel konsistens och fel tjocklek på glasyrlagret. Å andra sidan står det om keramiker som enbart arbetar med otvättat aska och det finns superfina bilder på glasyrer med otvättat. som alltid verkar det finnas delade åsikter och olika riskbenägenhet.
Ska bli jättekul att testa! (får väl se till att skydda underlaget väl ifall det ger sig till att rinna ehjvillt)
Ska bli intressant att höra vad du får för resultat av testerna. Själv har jag tvättat askan, men är nyfiken på hur det blir när den är otvättad.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#3 jag menar att jag skrivit om flocker, elektrolyter förut. Tvättad eller inte, båda går ju helt fint och det är endast vad för resultat man önskar som avgör, en tvättad aska är naturligtvis hårdare. En otvättad aska ger mera effekt så som att den löper mera. Och det är inte bara problem med en otvättad aska i hinken, en sådan glasyr brukar vara mycket lätt att röra upp även efter lång tids förvaring.
Jag använder mig av otvättad aska och har aldrig märkt att den skulle vara svår att röra upp fast den har stått oanvänd en längre tid.
Vi använder också otvättad aska. Håller helt med #6
Nej det är ju nämligen på grund av salterna som gör att det är lätt att röra upp, oavsett hur länge den stått.
Jag har ingen erfarenhaet alls av askglasyr, men tycker det är snyggt. Kan man ha det till bruksföremål? Låter ju supergiftigt det här… :)
Går utmärkt till bruksgods, och då menar jag själva askan. Och så beror det ju på vad man har mera i glasyren så klart.
#9 Vad skulle vara giftigt?
Testade bränna några prover på en enkel askglasyr i saltugnen. Det blev kul! Klart något jag belv sugen på att testa vidare med! Använda enkla recxeptet 33 aska (otvättat), 33 fältspat, 33 kvarts. Beklagar fotokvalitén, tyvärr höll det på att blå mörkt i ugnshuset nu, ingen blixt o direkt på en spånskivsplatta.. Det syns inte alls hur fin glasyren är. Det finns både blått, grönt, gult, vitt, prälemor och nästan lite rosa i den. Provet längst till höger är doppat i jättetjock glasyr, nästan gröt. Leran innehåller lite järn och jag har bränt till drygt orthon 11. Proven har stått på skydda platser där det inte kommer så mycket salt.
Nä' ushn vad dårlig bilden blev!
Ska försöka fota en bättre imorgon!
Jag tycker bilderna blev ganska bra ändå, man ser tydligt skillnaden på den med tjock glasyr och dom andra. Den längst till höger ser väldigt fin och spännande ut, om du kunde justera rinningen lite så är den helt hemma den där glasyren.
Intressanta resultat. Med dig som inspiration har jag börjat tvätta aska idag. Inga chün på gång dock.
#12 Har brännt samma askglasyr som du , i min lilla ved ung på 200L. Den här stog på kanten och fick koppar gaser på sig och blev lite rosa på ena sidan. Ca 1290 grader reduktion bränning.
Plockade ut sakerna idag som vi brände igår och idag brände vi den stora ugnen . Klart att det var den varmaste dagen i år typiskt när man bränner.Man är rätt sliten nu efter två ved bränningar.
Intressant. Hade du den supertjock? Koppargaser varifrån?
tänkte ha med några prover av samma i el-gasugnen på Not Quite inom snart.
Kan nog säga att det är tjockt glaserad . Koppargaser kom från gods som stog under på andra sättplattor.
Man kan testa och blanda in 0.8 % kopparkarbonat
Hmm… eller ladda med ett kopparföremål brevdvid i "vindriktningen" kanske 

#20 På den tiden när det fanns ett-två ochfemöres kopparslantar stoppade jag i en kopparslant i mina saltkoppar. Ljusa leror som stog nära koppen fick då en rosa ton.
#21 Intressant! Finns det andra liknande önskade "smittor" man kan använda sig av ?
Ett annat tips är koppar rör finns som halvhårda eller koppar rör som är mjukglödgat och lätt att böja.Plastisolerat vita koppar rör används till ex..tvättfat och annat.
Hmm.. bara du inte börjar tipsa om stuprör och hängrännor som finns på kyrkor så 
Intressant, har börjat att gjuta brons ,ugnar har man ju och tenn, koppar rör av det bästa finns i riklig mängd.
Det finns ju också bronz på skroten och det är lättare att använda än att legera själv. Industribronz funkar utmärkt till att gjuta själv, och så kan man ju dreja degeln själv. en del chamott en del aluminiumoxid och en del eldfast lera, enklaste blandningen, man kan naturligtvis blanda mera avancerade saker men den nämnda har jag använt med bra resultat till förlorad vax gjutningar.
#26 Det är inte så svårt att legera själv ex ..kanonbrons tillsätts 10% tenn ,Klockbrons 20 % tenn eller mer beroende på klangen man vill ha. Är med i en förening med smeder så man lär sig.
Degel lera har jag hemma 40kg
Bra tips hur man kan göra själv degel lera
Tyvärr har det blivit svårt att köpa metall från skroten ,i min stad. Ja inte är det som för inte.
Har för mej att låskolven i vanliga lås består av brons, så en låssmed kan nog ha en del sådant. Jag har gjutit med lost vax-metoden, gjorde en figurin av bivax som jag bakade in i vanlig stengodslera, sen brände jag ur vaxet. Degeln till bronset var vanlig rödlera med rejält med chamotte, det här har nog sina risker, degeln kan nog gå sönder om det blir för varmt och det är såklart katastrof. Det finns deglar av märket Salamander har jag sett på nätet, finns olika material. Jag smälte ned kopparrör och blandade med rent tenn, jag hade en ganska liten gasolbrännare och isoleringen i ugnen (hembygge) var inte den bästa så det blev ganska mycket tenn i smältan. Oj, vad kul det är att knacka sönder formen och få se sitt gods!