Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2302 ggr
sisela
0

Hur skulle ni dreja den här formen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena alla duktiga drejare. Jag är nyfiken på en grej.

Jag har drejat en propp till en jättestor flaska och har funderat över smarta sätt att dreja den formen.

Jag har provat två olika sätt och med efterputsning och skrapning så blev båda rätt fina. Ändå är jag intresserad av hur ni skulle ha gjort.

Här är skissen:

sisela
0

Här är den första jag drejade i ett stykke. Problemet var att jag inte kunde göra den smal nog i proppdelen, nederst, eftersom porslinet blev ostadigt. (Den är ihålig hela vägen nedifrån och opp)

sisela
0

Och här är den andra. Den är drejad i två delar eftersom jag vill ha en större "lök-kupol" och var rädd att det inte skulle kunna stabiliseras med en så stor klump ovanpå om jag drejade allt i en del.

Hoppas ni fattar vad jag frågar omSkrattande

ijonsson
0

Jag skulle först drejat "lök-kupolen", låtit den bli läderhård och sen vänt upp o ner på den i en chuck och där drejat på nederdelen. Förstod du vad jag menar…Obestämd

sisela
0

jepp jag förstår. Jag vet bara inte om porslinet klarar det. Jag har dåliga erfarenheter av att sätta ihop två så olika fuktiga delar.

Annars ett bra bud. Tack för svaret :)

Leramani
0

Jag skulle ha tummat upp den (jag tummar allting..) och då behöver man inte alls göra den i delar,  man bara formar tills den är klar.  Det kräver dock en del tålamod..

De Lapsus Resurgam

MiEkberg
0

Sissela Du är en duktig drejare och det är en spännade form.
Men att dreja är det en rätt knepig form du ger dig på som dessutom ska ha passform. 
Mitt tips är att dreja proppdelen med mycket tjocka väggar, bara en luftkanal som går upp i kupolen, dreja sen som vanligt och beskicka proppen så tunna som du vill ha den.

Glömt inte att göra ett lufthål för att undvika explosion!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

[perlennart]1
0

Valet av massa har nog den största betydelsen här skulle jag tro, och om du har en massa som är bra att dreja så skulle jag välja att ha en botten i och så skära bort den senare om den inte skall vara där. Så borde en sådan form inte vara något problem.