Keramik iFokus

Keramik

Etiketterböckertidskrifter
Läst 2940 ggr
[rolnor]
1

Världen äldsta keramik

Läste en intressant artikel i Illustrerad Vetenskap;

Forskare hävdar att man funnit den hittils äldsta keramiken, daterad 15430-18300 år gammal.

En kul sak är den fejd som rått mellan Kina och Japan om vem som uppfan keramiken, det visar sej att för så längesedan hängde Japan ihop med fastlandet och att folk kunde förflytta sej mellan, alltså får dom dela äran av att uppfinnigen, enligt artikeln.Glad

LenaR
0

Vilket nummer är det? Jag vill också läsa!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Det är nummer 9/2009 Glad

Marang
2

Inbillar mej att keramiken, alltså den verkliga ursprungliga, inte uppfanns utan upptäcktes. Tror att man på många platser jorden runt, upptäckte att leran i eldgropen var stel o hård. Kunde man frigöra den så hade man en användbar skål.Dock kunde man nog inte frigöra den utan att den  gick sönder, för en eldgrop är ju åtminstonde en halvmeter i diameter. Men man såg ju att det blev en skål. Och eftersom både Cebex och Tärn låg långt fram i tiden, fick man själv böka upp leran.Och börja prova sej fram. Det är min lilla teori. Har funderat på detta genom åren, kanske för att jag ej drejar utan bygger o kavlar.Alltså på ungefär samma sätt som Urakaipa.

LenaR
0

Dolfen skrev ett inlägg på Förhistoriskt iFokus om 20 000 år gammal keramik från sydöstra Kina. Jag skulle gärna vilja se hur den ser ut!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.