Hur högt ska jag bränna
Hur högt är det högsta temp man kan uppnå med stengods det kanske kallas för något annat när det blir riktigt högt.. ballclay i ren form var ligger sintrings tempen på det.. eller att glasera med bara kvarts enkelt men kanske kvarts och aluminiumoxid ihop kanske man hamnar i ett eutektium.. e jag knäpp eller kan det bli bra.. nya möjligheter.. bara en tanke..för ögonblicket..lite brainstorm i all enkelhet
Men hur mycket tål dina ugnsstenar?
Smältpunkten för kisel är 1410 grader. 
(fast jag förstår utmärkt ditt tänk! jag är förskräckligt sugen på att se hur högt jag kan komma med ved… bara tanken på hur dyra ugnsstenarna är får mig att låta bli
)
The Bear är en japan som bränner över 1400 (Själv säger han 1500). Inte många leror som tål det säger han och mycket förluster men det blir snabbt väldigt mycket aska i han anagama-ugn. Hans gods har ett visst uttryck som går hand i hand; tilltaget, tjockt, kanske klumpigt och med mycket muskler.
Nu är det ju inte kisel som räknas men kvarts eller tridymit eller cristobalit, 1600, 1670 och 1720 grader smältpunkt och klart det bildas ett eutektikum med aluminiumoxiden men den vill ju alltid ligga högre än leran så det blir nog en del problem med detta projekt. Annars så är ju iden med ren kvartsglas inte så dum, väldigt fina egenskaper. du kan ju kanske forma dina saker i ren aluminiumoxid och glasera med kvarts och bränna vid så där 1750-1850 grader så får du nog sälja en del. Det är i övrigt inte temperaturen som bestämmer benämningen på stengods men lerans uppkomst, bara det är en primärlera så kan man kalla det stengods. Klart annars att det normalt räknas som stengods om det ligger runt 1300 grader lite under eller lite över. Finns ju en del produkter på marknaden som är tämligen hårt brända, jag vet inte hur högt det Franska Pillevut blir bränt på men jag gissar att det är ganska så hög en temperatur och resultatet är ju väldigt bra. Angående stenar så kan man ju få basiska stenar som tål över 2000 grader som normalt används i stålindustri och liknande så det skulle inte vara problemet.
Korundsten tål höga temperaturer tanken på stenens .att vid tillverkningen sa dom som jobba där att det kunde vid vissa tillfällen bildas små rubiner i den.. så varför inte göra en rubinglasyr kanske skulle bli den dyraste glasyren man kunde framställa
Jag har en lera som kan brännas mellan 1000-1500 grader så med den kan du göra helt andra glasyrer med väldigt hög halt av kvarts.
Även om du lyckas smälta kvarts så är det nog inte så lätt att få till en rubinglasyr, det är väl krom som ger den färgen?
Kör man en stor tunnelugn med hög värme och olika kvaliteer på sten tex inkuderat kromsten mm och kör dessutom korundsten… så inträffar det ibland ett gynsamt klimat för något.. men nu har man fått igång saltugnene igen så det blir inget lekade denna gången