Vill skapa i lera hemma
Kan du hyra ugn av någon keramiker i närheten? Annars vet jag inget annat än självtorkande lera. Jag har aldrig provat det själv, men det ska fungera bra.
Utan drejskiva kan man kavla och skulptera. Jag gjorde en bildsökning på kavlad keramik, ceramics from slabs, och där kan du se en del man kan göra om man har en yta stor nog att kavla på.Det behöver inte ta upp så mycket utrymme!
Om du arbetar med lera hemma, kom ihåg att vara noga med att undvika damm så gott det går. Våttorka alla arbetsytor och svabba golvet. Inte dammsuga, då sprids alla lerpartiklarna!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hade en liten elugn på 220voltsuttag när jag bodde i lägenhet.. först stod den i köket sedan flyttade den ut på balkongen.. funkade fint
Jag har faktiskt en brännugn och en djreskiva stånde hoss min pappa, men det är för stort att ta upp i lägehneten och han håller på att bygga sitt hus så det finns ingen platts att sätta upp det där, Sen saknar jag den kunskap jag känner att jag behöver.
Men kansk att jag kan köpa en mindre ung att ha i lägenheten? eller att jag ka nta upp den hoss pappa, det är fler a lösa sektioner man travar på varnadra har alldrig använt den då jag fått den av min mormor när hon fyttade från hus till lägenhet.
behöver nog gå en kurs när det gäller själva ugnen och så.
Jag hyrde in mig i en keramikverkstad. Betalar per månad och får tillgång drejskiva, verktyg och att ha med mina saker när ugnen körs. Det jag längtar efter är en liten utomhusplätt någonstans där jag kan bränna själv. Antingen på bål, eller bygga någon primitiv ugn själv.
Jag är ju nybörjare, men det lilla jag kan har jag lärt mig genom att experimentera, läsa böcker och youtube. Och Keramik i fokus, så klart.

Till att börja med kan du ju ha en masonitskiva att jobba på, där du
lägger dina verktyg. Om man inte drejar eller glaserar hemma är ju själva jobbandet rätt så rensamt och du kan lägga skivan under sängen när du inte vill ha den framme.
Om du hyr in dig hos någon för bränning och glasering, så kan du ju börja skapa och göra dig en uppfattning om hur det är utan att behöva investera i ugn och lokal.
Man kan ju tumma, ringla och kavla och skulptera utan apparater.
De Lapsus Resurgam
Finns en sån ugn som man kan göra småsaker i en vanlig mikro, en länk;
http://keramik.ifokus.se/discussions/4ec56ac9d4ebea08f4002475-raku-i-mikron
Kavaletter tar ju mycket mindre plats än drejskivor. I Japan fick jag prova att dreja på en sån. Man började med att göra en kanska så tjock och "rå" grundform genom att ringla, sen satte man den på en kavalett och drejade upp den. Gav ny fart på skivan med handen med jämna mellanrum bara.
Var det små saker du gjorde Istid? Lite tufft att få upp flera kilo, eller??

#9: Ja de var små, jag gjorde tekoppar. Min japanska "värdmamma" gjorde en liten skål. Men jag blev förvånad över hur bra det funkade!