piplera och ball clay
Går just nu omkring och känner mig grundlurad… Fick under utbildning lära mig att piplera och ball clay var två OLIKA råmaterial. Diverse engobe-recept gjordes bestående primärt av piplera och med en mindre tillsats av ball clay.
I min verkstad har jag både piplera och ball clay. "min" ball clay är ljusare och känns lite "fetare" än "min" piplera. Inbillning?!
Nu får man höra att ball clay och piplera är samma sak?!?!
Vill någon klok människa utreda detta lite djupare för oss mera fåkunniga???
Jag googlade men det är svårt att hitta exakt deffinition av både piplera och ballclay. Piplera kallas så eftersom man gjorde pipor av den, men faktum är att man även gjorde pipor av ballclay. Dom har nog inte samma geologiska härkomst och dom är inte "samma sak" tror jag.
För det första så skall du nog lita på vad som sagts på din utbildning i detta tillfälle. Ball Clay är inte bara Ball Clay utan hur många olika typer som helst men gemensamt har dom att dom är plastiska. Piplera är benämningen på en mera mager lera som också normalt bränner vitt, naturligtvis så är denna typ av lera heller inte bara en sak. Ball Clays finns i relativt stora mängder i England och dom har en hög kvalitet som är mycket efterfrågad inom industrin till sanitetsgods, mursten och mycket annat. Begär tekniskt datablad på dina leror så kan du själv kontrollera hur det står till. Jag vet att det finns leverantörer som kallar Ball Clays för piplera och även om det kan sägas vara fel så kan det nog i vissa tillfällen bytas ut mot varandra, men förvirringen skall man ju prova att undgå.
Tack för ditt svar perlennart! Har haft mina råvaror LÄNGE eftersom jag köpte ett rejält lager för ett antal år sedan. Det verkar som om leverantören övergått helt till ball clay=piplera . Men förhoppningsvis har de kvar uppgifter på "gamla" varianter. Får se vad de säger!
Man måste nog se på att en del ämnen säljs under handelsnamn och är då inte en precis benämning på vad det är. Exempelvis fältspat kan ju vara många olika saker, forshammar som ju liknar Pegmatit mera än ett annat fältspat som kan ha väldigt låg halt av kvarts. Fältspater finns i väldigt många olika kvaliteter och så är det ju med Ball Clay och Piplera också såväl som många andra ämnen kan ha stor variation på sammansättningen, så man måste se på hur ämnena ser ut rent kemiskt eller så kan man ju prova sig fram och hoppas på att det finns nog av ämnet till sin framtida produktion. Ett annat bra exempel är aska, som kan vara en fördel att anskaffa sig stora mängder av, tänk om man får fram nogot riktigt fint och så hittar man inte samma råmaterial igen, surt.
Men visst är det så att det står "ballclay" i många glasyrrecept utan att man går in på varifrån den ska vara eller dess sammansättning?
Jo det är riktigt och oftast så är det för att få ett plastiskt material in i glasyren och så spelar det normalt mindre roll om det inehåller 1 % järn eller 2 % eller vad det nu kan vara för skillnad på dom olika kvaliteterna.