Hur långt har du kommit med din ugn?
Har du kommit igång med ditt ugnsbygge, eller kanske tom byggt klart och provkört den?
Själv tar jag det lugnt medan jag skaffar fram det som behövs och väntar på LenaR som ska vara med.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nu har jag skaffat det mesta, tom en leverantör av gratisolja. Det enda som återstår är ett oljekärl. Så när jag kommer tillbaka från Norrland om en vecka så…..
Spännande! Hoppas att jag får det att fungera.
_
_
Swedol har 21liters emballagehink för 70+moms
Nu är ugnen färdigbyggd och oljeleverantör klar. Återstår att skaffa dunk och tunna för oljan samt oljefilter vilket visade sig svårt att få tag på i min lilla stad. Det filter Mekonomen hade gick inte att göra rent så jag hoppas få tag på ett filter i Göteborg.
Boel Töpel
Jag antar att det oljefilter som jag köpte inte heller går att rengöra. Visste inte ens att det fanns såna. Får se till att sila oljan ordentligt. Undrar hur oljan ser ut när jag får det? Om den alls går att använda.
Hur stor ugn har du byggt?
_
_
Boel, skaffa ett i reserv. De ska inte gå åt speciellt ofta om du bara silar oljan ordentligt och håller ute smuts. Alla bilmekaniker har nog något om du inte hittar dom i butik. Biltema och mekonomen har. Både bensin och oljefilter duger! Oavsett vilket skick din olja är i behöver den nog förvärmas för att silas smidigt. Jag brukar ställa dunden på ugnen under bränning men jag skulle int öppet rekommendera det (tänk om det smälter hål ;( Roligt att ni kommit så här långt!
Jag hittade ett filter som går att rengöra hos Jula. Däremot vet jag inte var jag skall få tag på en doppvärmare. Claes Ohlson, Mekonomen och Jula har inga. Jag skall kolla med en diversehandlare som finns i KUngsbacka.
Jag har byggt den mindre, första ugnen som vi byggde på kursen. Men häromdagen såg jag en bild på en liknande ugn och den var betydligt högre än vad min är. Stefan, jag undrar därför hur högt man kan bygga på höjden? Jag skulle gärna vilja ha ett plan till inuti ugnen.
Boel Töpel
Ugnen kan vara ca 50% högre. Doppvärmare köper du på alltfraktfritt på nätet. De har en automatisk som håller 50°C – mycket passande för oss.
Jag köpte min där. Tack för tipset! Det fungerade hur bra som helst, hade den några dagar efter det att jag beställt den.
_
_
Nästa vecka får jag min första oljeleverans, så nu börjar det bli dags att tänka på hur jag renar den. Vilken typ av sil ska jag använda för att det ska gå lätt att sila och bli bra? Det fanns tydligen en del jag inte antecknade på kursen :-)
_
_
Jag använde en sil för saft och sylt av den typ du kan köpa i livsmedelsbutiken.
Ja, just det. Nu kommer jag ihåg! Jag har en sådan, rödfärgad av saft. Tänk om oljan blir vackert rosa.
Tack för hjälpen!
_
_
Jag är just hemkommen efter ett par lyckodagar ute på Ullas lantställe när vi byggt ugnen. Soligt och varmt väder, roligt och klurigt arbete, och massor med god mat… Och ugnen blev jättefin!
Jag kunde inte stanna så vi kunde bränna denna vändan, men kanske nästa vecka. (Hoppas, hoppas!!) Jag längtar efter att få testa reduktionsglasyrer! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Stort lycka till! Berätta hur det gick.
Jag håller med Lena. Det var verkligen jättetrevligt! Superväder för utomhusarbete.
Däremot tog det längre tid än på kursen, mest för att vi bara var två, och dessutom fick vi leta efter grejer hela tiden. Ingen hade lagt fram verktyg och annat åt oss. 

Vi har ju inte bränt ännu, men så långt ser det bra ut.
_
_
Nu börjar det bli dags att testa. Vi har fått några dunkar med olja och om vädret är bra så gör vi ett försök i veckan. Jag är beredd på att något kommer att krångla, men i så fall hör vi av oss med frågor och gör ett nytt försök. Skam den som ger sig. 
_
_
:)