Äldre automatik? hur funkar det?
Har du kommit på hur man gör, Magdalena?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, det är jättelänge sen jag hanterade någon liknande automatik, och jag minns inte hur den fungerade. :/
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

hmmm,
Topptemperaturen ställs in till vänster.
Sen är det hur mycket effekt på uppvärmningen. 20% så går den långsamt upp i temp, 50% lite snabbare och 100% så snabbt den kan.
Sen ser det ut som en timer, eller?
Med sådana automatiker med effektregulering brukar det vara sån att man startar på f ex 20%, låter den gå kanske två, tre timmar. Sen ökar man till 50%-60% eller nåt och låter den gå några timmar, sen ökar man till 100% tills den är klar. Den ska alltså passas med jämna mellanrum.
Har dock inte helt koll på vredet till höger. Har du testat nåt än?
Börja köra ugnen tom med segerkäglor i.. Du kan ställa topptemp till vänster och sen ställer du effektregulatorn på hur snabbt du vill att den ska gå 50-60-70% av effekten..Allt handlar om hur trötta dina element är..dom kanske är slitna och tar tid på sig utan att ställa in %..
Ratten till höger ser nyare ut och den är no0g en timer ..men testa och kör ..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Den till höger är nog den som bestämmer hur länge den kör på reducerad effekt. Men ring till keramikservice i Trosa, dom finns ju där fortvarande så dom måste väl kunna svara på hur precis den funkar.
Har en halvautomatisk Naber-ugn med lika (el liknande) reglage:
Vänster knapp är topptemperatur, mittknappen är reduceringsknapp och den till höger är den som bestämmer reducerad effekt-tid.
För att få igång den måste man (iaf jag) trycka både start- och drift-knapparna samtidigt.
Lycka till!
Tack för all hjälp , nu fick jag igång allt!!! 
Jag trodde att man slopat segerkäglor, är det inte orton som finns nu?