Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1895 ggr
dragonstar
0

Glasyrkrunder?

Jag undrar om någon har lust att skriva en artickel eller länka til lbra ställen där man kan läsa på lite om olika glasyrer.

Jag går Formakademin me nhar presis hoppat in och däreför missat glasyritruduktionen kommer ju få ta igen det allt eftersom men vore ende kul att kunna läsa på lite gran privat.

Vi har allt mellan helt färgiblandad glasyrer till råämnena som vi väger på våg.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

pyromanen
1

Ett tips är att läsa i Anders Fredholms glasyrbok.

[rolnor]
1

Eller Lynngaard´s Keramisk Hanbok.

[perlennart]1
0

Lynngaard´s är en bra bok för nybörjare

dragonstar
0

Alla böcker n skrivit värkar toppen, Kan säga att de inte finns på adlibris så vet ni var man ka nfå tag på dom säg till =)

LenaR
0

Fredholm säljer sin bok själv om man mailar honom. Lynngaards måste man leta efter på antikvariat.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

dragonstar
0

Okej tack = )    Fansn några böcker skola npratade om så ska kolla med dom om inte den är något för mig.

[rolnor]
0

Lyngaards fick jag tag i på antikvariat, googlade. MEN, den var dyr…

[perlennart]1
0

http://www.antikvariat.net/search.cgi?la=sv&cu=sek&qs=sq&se=keramisk+handbok

Den billigaste kostar 450 kr, kanske dyrt men det är den värd om man vill ha någon bok som är lättforstådd men ändå bra och lärorik. Bra pedagogisk bok.

[rolnor]
0

Det här med att räkna om från recept till formel o.s.v är ju jättebra att behärska och man lär sej också lite glasyrkemi, me det är en del jobb….

[Ante333]
1

Lärde mig glasyr beräkning från Brodab som det hette då dom hade en pärm som hette handledning till glasyrberäkning som va väldigt bra.. jag som e skitkass i matte lärde mig den och räknade igenom den.. Bra att kunna grunderna.. och sedan kan man också läsa om varje material och dess verkan och hur dom fungerar inbördes.. ju mer man lär sig desto intressantare blir det..sedan kan man ju ge sig själv egna utmaningar att ta fram speciellaglasyrer utifrån den kunskap man fått…. Det är stort och mycket men kul..Tungan uteBästa känslan e när man har ett fint glasyrprov i fickan som man kan gå å ta upp å kolla på när man har lust och man själv har gjort det….

örtatösen
0

Ja hittade Lynggaards bok på www.bokborsen.se

Tror några till sålde exemplar!

"Går mot strömmen med stora steg"

carinafolkesson@blogspot.com

dragonstar
0

Tack där ska jag kolla =)