Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1723 ggr
kicki bly
0

Skev drejskiva

har gått kurser och drejat på el-skiva utan problem med centrering av klösen.Köpte en egen men tycker det är mycket svårare att centrera på den.<kan skivan vara skev eller är det bara inbillning från min sida?

kia1
0

Du kan kolla mad ett litet vattenpass, lägg det på skivan och snurra långsamt så ser du om det är i lod.

kicki bly
0

tack för tipset.provade  och det visade sig att den stod snett på golvet men nu är det fixat och det gick mycket lättare att centrera nu.

Ulla
0

Min gamla drejskiva hade den egenheten att den vibrerade på ett störande sätt. Vad kan det bero på och går det att göra något åt det? Jag har försökt att fixa det själv men inte lyckats.

Nu står den bara och skräpar och jag vet inte vad jag ska göra av den.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

avalon
0

Jag vet att vi hade en drejskiva på skolan som vibrerade och lät som en urgammal fiskebåt. Vad jag minns så var det för att den var så gammal och en billig modell så det gick inte att göra något åt. Men däremot dom nyare varianterna som har som ett plåtskrov kan man "isolera" med skumgummi. Då lägger du helt enkelt skumgummi längs hela insidan av plåthöljet. Om det inte är p.g.a. detta så kan jag tänka mig att den kan vibrera om den står dåligt. Är golvet kanske lite ojämnt ?

Vavrakeramik
0

Spelar det nån roll om drejskivan står snett??? Påverkas resultatet?

lotta2
0

#5, ja står skivan snett och du skär av rakt med en nål ex, så blir ju grejerna lite lätt sneda. Min drejskiva fick sej nyss en knuff av barnen och jag kunde inte förstå varför det såg så skumt ut när jag lyfte av skålen. Dessutom ojämnt golv gjorde ju att det blev ännu värre….Men jag fick ta fram vattenpasset och flytta på skivan igen, och nu ser dom mer ut som vanligt.

Vavrakeramik
0

Hej Lotta2: så du roar dig också på iFokus på midsommaraftons kväll… Jag har varit bortrest flera dagar o kunde inte låta bli att gå in och kolla vad som hänt i veckan, trots att vi har gäster.

Ska nu äntligen (läs imorgon) ta med mig vattenpasset ut i verkstan och kolla min skiva. Jag misstänker att den står lite snett…

lotta2
0

Hehe, jo man är väl här nästan alltid ;D Nej, men det är gott att koppla av framför datorn på kvällen och se på tv samtidigt :D Jag ser oftast att drejskivan står snett genom att det blir lite fel när man centrerat och har gjort hålet, det hamnar lite lätt offcenter då.

Vavrakeramik
0

Golvet i min verkstad lutar jättemycket. Från mitten faller golvet säkert 1-1,5 dm ut till ett av hörnen… Gissningsvis är golvet ruttet där men vi vågar ej kolla för det kan bli dyrt…….Hemlis. I alla fall fläktar det skönt i det hörnet på vintern. Jag har pallat upp drejskivan men misstänker att den flyttat sig. Kram

Ulla
0

Jag har smygit mig undan ett tag från våra gäster för att kolla på iFokus, men jag skulle aldrig erkänna det om någon frågade. Officiellt har jag gått på toa. Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
0

Nu har vi varit hemma en timme. Började regna, så vi åkte hem . PÅ kolloni vill man vara när det är fint väder.Men vi hade tur i går. Kunde inta både lunch och middag med lilla nubben ute.Tänk vad många ggr. vi gått ut och in med bordet på midsommarafton. Någon kanske sett reklamen om sill. Där går det också ut och in. Vi har t.om suttit under paraply. Alla knep är bra. Så som ni ser är jag inne på iFokus också. Måste erkänna att man är lite nyfiken på om något skrivits.Så nog går jag in lite då ock då. Kul Ulla , smyga från gästerna. Jag hade bergis gjort detsamma om vi hade datorn på kollo.

Dolomit60
0

I Marocko sitter krukmakarna som regel vid en sparkskiva, som är nergrävd i jorden, och som lutat syligt. Drejskivorna är helt enkelt kraftigt skeva !

Jag har aldrig kommit mig för att fråga varför, och jag anar inte hur det påverkar drejtekniken, men dom får fram ganska imponerande resultat till tider i alla fall…..

bosse-cebex-gbg
0

Vi måste först och främst skilja mellan skevhet och lutning. Om drejskivan lutar en aning, går det ( i alla fall i teorinSkrattande) bra att dreja, förutsatt att man under arbetet tar hänsyn till lutningen (som ju är åt samma håll hela tiden), men det är förstås svårare, och föremålen får ju inte vara för stora…vattenpass rekommenderas när man ställer drejskivan på plats, men man behöver inte vara extremt petig.

Skevhet är något annat. Maskinen kan stå i våg, men tallriken sitter inte riktigt rakt på axeln, dvs en sida av tallriken är litet högre/lägre än den motsatta. Om skevheten är måttlig, märker inte en van drejare det ens. De japanska maskinerna, som alltid haft de "rakaste" tallrikarna, brukar slå ca 0,1-0,2 mm upp/ned vid tallrikens ytterkant, och detta är med beröm godkänt. Den verkliga, mänskliga toleransen är mycket större än så. 

Sedan det här med vibration. Man kan säga att det här är ett "nytt" problem, och dessutom specifikt svenskt, eller möjligen skandinaviskt. På senare år har det "hos oss" bildats skola att köra på maxvarvtal under centrering, och då uppdagas minsta obalans i tallrik och remskiva. För drejskivstillverkarna, som inte känner till våra lokala vanor, är detta helt nytt, och de har haft svårt att ta till sig att så höga varvtal tillämpas. Litet kulturkrock… En drejtallrik är oftast gjuten, och dess översida och kant har sedan svarvats till max. planhet. Men undersidan är fortfarande ett ganska rått gjutgods som inte bearbetats, och vid riktigt höga varvtal behövs det inte så många grams övervikt på en sida för att man skall känna av en vibration. Det här håller på att förbättras, och japanerna leder förstås…  Man kan själv förbättra balansen genom att använda självhäftande blyvikter under tallrik och på remskiva (man testar sig fram). Dessa vikter finns vanligtvis hos däckverkstäder.

Hälsningar   Bosse

Dolomit60
0

OK. en liten korrektion i så fall: Marokanernas drejskivor är inte vad Bosse kallar "skeva" (mig veterligen ) men dom är det Bosse klallar "lutande". Dom är emellertid inte en liten aning lutande, utan så lutande att det tydligt ses med blotta ögat, och så lutande att man spontant reagerar med att konstatera"Dom lutar juh….!" Och de alster som produceras är ofta vad jag skulle vilja kalla "stora"  Ofta är dom i storleksordningen "normalt papperskorg"  och upefter.

Kul att höra om det här med vibrationer annars. Det förklarar varaför jag tycker det är olika svårt att centrera på olika skivor. Jag har tidigare cetrerat på full speed, men det går inte på min nya drejskiva.

Jag trodde från början att det var något jag inbillade mig, och att jag på mystiskt sätt tappat en del av handlaget. Det mest mystiska var emellertid att jag samtidigt gick framåt trots att det kändes knepigt att dreja.

Och nästa gång jag har en dålig dag vid drejskivan tröstar jag mig med att det inte är mig det är fel på; Det är bara "vibrationerna" jag inte fixar….