Sex timmars utjämning...
Igår stod jag och glaserade hela dagen. Han inte äta något mer än frukost.
Vid fyratiden får jag ett telefonsamtal. Min son har totalkvaddat sin bil i 90 km i timmen! Bilen är fullständigt skrot men sonen lever! Tack och lov att han körde en nästan ny bil, Peugeot 307, med krockkuddar och allt. Jag och min man kastade oss i bilen och åkte tre mil till olycksplatsen. Det var den längsta bilresan i mitt liv. Trots att sonen verkade oskadd så när som på en bula och ett skrapsår på armen rekommenderade polisen oss att åka till akuten för en översyn. På akuten blev det fullt pådrag med halskrage och skiktröntgen. Efter många timmar kunde vi ta med oss sonen hem, fortfarande chockad men helt oskadd. Snacka om änglavakt!
Nu, efter den här upplevelsen kommer jag på att jag skulle sätta på glasyrbränningen. Ugnen är ju färdigpackad så det är ju bara att sätta på, tänker jag och går ut i verkstan. Sätter på ugnen och efter någon timme går jag och lägger mig. Då kommer jag plötsligt på att jag har glömt att ställa in utjämningstid. Går ut i verkstan igen och tror att jag kan fixa till det genom att ställa in ett nytt segment med 1260 grader och utjämning på 15 minuter. Tillbaka till sängen.
Vaknar klockan nio, alla har försovit sig. Går ut i verkstan för att titta till ugnen. Det visar sig naturligtvis att jag har tabbat mig och ugnen har stått på 1260 grader i över sex timmar! Det är en relativt lång utjämningstemperatur, eller vad säger ni?
Frågan jag har till er här i forumet är: vad kan jag vänta mig vid ugnsöppning? Jag har ingen aning om vad som sker när temperaturen är så hög under så lång tid. Vad tror ni? Det dröjer ju ett tag innan jag kan öppna ugnen nu.
Hur som helst så känns detta som en småsak efter det som hände igår, jag är bara glad att min pojke lever och ligger och sover i sitt rum.
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
OJOJ fick tårar i ögonen, sååå skönt att det gick som det gick! Har själv många barn, kan lätt leva mig in i Din dag! Jag gissar att grejorna ser ut som en "trafikolycka" i ugnen. Hoppas inte, nyfiken att få höra!

Hej Ulle! Vad skönt att det gick bra! Vet precis hur du känner det! Var med om samma sak för 1,5 månader sedan. Det gick bra med min son också. Han klarade sig bra med endast en rejäl hjärnskakning, lite skärsår och minnesförlust - tack gode gud! Bilen blev skrot. Man blir rejält omskakad och får en annan syn på livet och vad som är viktigt. Inte så underligt att du ställde till det lite med bränningen - vet inte riktigt vad som kan hända men det blir spännande att öppna… Kram!
Härligt att allt gick bra med grabben!! Läskigt när sådant händer, vilken änglavakt han hade!!
Ang godset så lyckades jag en gång för länge sen trycka fel med en ny automatik så jag fick 30 timmars utjämning isf 30 minuter. Upptäckte detta efter ungeför 9 timmars utjämning. Detta var en lergodsglasyr och ingenting mer hände än att det hade runnit väldigt bra. Fick en otroligt snygg glasyr som såg lite ut som harpäls med rinningar av en vanlig transparent grön och blå glasyr. Men jag hade en lera som fixade lite mer i temp än vad jag brände så godset blev ok i alla fall. Mycket beror ju på hur pass nära lerans topptemp du utjämnat, vad den orkar med med denna extra värme. Rinn kan du nog vänta dej en del av också. Hoppas du hade bra m plattengobe på… hoppas det går bra i ugnen i alla fall. Du får rapportera sedan.

Hej, allihop!
Så gött det känns att ha så många polare att prata med när det har hänt något! Tack för era svar!
#3 Lotta, jag hade skitdåligt med plattengobe på mina plattor men tänkte att "det går nog en bränning till"…
Vissa av sakerna är dock muggar som enbart är glaserade på insidan så de har förhoppningsvis klarat sig. Annat är dock helglaserat. Det ska bli intressant med öppning helt klart…

Men herregud så förskräckligt! Stjärnorna verkar stå helt fel för dig just nu. Men det är precis som inför ett genrep. Det skall inte gå som man vill. Du skall se att det kommer att går galant på din utställning. Skall bli spännande att höra om resultatet på utjämningstiden. Har aldrig hört om något sådant tidigare.
Vilken tur att allt gick bra med sonen.
Jag upplevde samma sak när min äldste son nyss tagit körkort - totalkvaddad bil men själv var han oskadd. Han berättade att när han satt där mitt i natten i den uppochner vända bilen och medan hjulen fortfarande snurrade ovanför, så började radion spela "Nothing is so good i lasts forever". Ibland har man änglavakt.
Hoppas det går bra med bränningen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kan bara hålla med alla föregående talare, så skönt att grabben klarade sig! och lycka till med ugnen!
/Sofia
Vilken tur-bulens!
Allt är relativt…vad betyder en kvaddad ugn jämfört med en son!
Så skönt att bilolyckan trots allt slutade bra!
A.M.L

Jag har oxå haft ugnen stående på ca 1260 grader en hel natt och det enda som hade hänt var att grejerna blev snyggare än vanligt, så du har kanske tur även med detta !!

Usch, vad hemskt! Ja, vid såna tillfällen får man lite insikt i vad som är viktigt o mindre viktigt. Härligt att han mår bra! Kanske har du tur med ugnen av bara farten:)
Håller med alla föregående talare…skönt att allt gick bra…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tack gode gud!! Jag skulle inte bli förvånad om bränningen blir toppen för ni verkar ha både änglar o stjärnor och allt annat på er sida nu!!! Vi får oss alla en tankeställare när vi hör något som detta… Tack för att du delade med dej av dina erfarenheter.

Ibland ruskas vi om så rysligt att hälften vore nog…….. men det är nyttigt att inse viktighets ordningen i ens liv… jag håller med alla föregående och önskar lycka till med sonens tillfrisknande och en spännande stund när ugnen öppnas.

Alla tankar till dig/er just nu, sköööönt att allt gick bra! Jag tänk att du vet inte vad som händer nästa fem minutrar av ditt liv…ibland är det bra att ha den tanken med oss lite oftare. Stor varm kram till er, som det står i dikten, Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och ens liv blir sig aldrig mera likt. Jag en ugn ja den är ju ersättningsbar men ibland är det bra att ha saker att fokusera på då hinner liksom hjärnan med att ta in det andra.

En stor kram till er alla som har svarat i tråden!
Jag kan meddela att jag har öppnat ugnen. Det var inget som var skadat. Vissa saker hade blivit lite "vidbrända" och en glasyr blev oväntat vacker.
Vill återigen säga att det är fantastiskt med alla här på forumet som är så engagerade!
//Ulle

SKÖNT att allt gått bra, med både pojken och ugnen!

Vi kanske alla ska förlänga vår utjämningstid så kommer våra saker att bli ännu vackrare?!

Oh så fantastiskt underbart att sonen klarade sig. Varmaste sommarhälsningar till er alla. Susanne
Vad skönt att allt gick bra! Blev påkörd av en tjuv en gång för länge sen och allt gick bra i alla bendelar men musklerna kändes som om dom hade fått kramp i flera veckor av smällen. Men det läker om man bara tar det lugnt.
Skulle vara kul och se din välbrända vackra tingest! Louise