Leksand Anagama 2012
Igår börja jag packa Leksands fhsk Anagama med assisterande elever. stämningen är ivrigt på topp. Här kommer bilder från min packning och jag ska försöka lägga in lite bilder från bränningen som avslutas på Lördag.
För er som känner er osäkra på Anagama kan jag berätta att det är en primitiv vedugn med anor flera tusen år bak i tiden. primitiv som den är eldar man direkt brevid godset vilket skänker krukorna en alldeles unika karaktär. Har tyvärr ingen nytagen bild utifrån men det kommer senare under bränningen!
Det ser fantastiskt ut allt samman, kul det där. Hur tar ni hänsyn till draget i ugnen!
#4: Jo visst är den liten; byggd av en liten japan
. Ryggen är inte något problem för mig som är normallång men man ska inte ha lätt för klaustrofobi. Problemet är snarare benen som man inte kan sträcka ut, men det är ett problem i de flesta Anagama.
#5: Om du tänker på hur lågan går i ugnen är det en viktig del av packningen. Det är som ett tetris att ta till vara på de krukor och plattor man har för att leda lågan genom ugnen. Dels för att jämna ut värmen men också för att styra vart askavlagringarna skall bildas - det som sedan blir glasyr på godset. Här spelar det låga taket in som L.A.E. talar om då ugnens form påverkar lågans beteende och i sin tur hur godset kommer se ut.
Det finns ju inget mer spännande än att bränna i vedugn! Att efter så mycket arbete plocka bort sten efter sten för öppningen och se resultaten!
Jag har ingen erfarenhet av Anagama, men detta ser mycket intressant ut.
Här ser ni ugnen i sin helhet.
I bakgrunden på föregående bild ser ni en del åskådare. De är på plats för en stor invigningsceroni av ugnen (som iofs har stått i tre år redan) med tal, bandklippning och tecermoni. Till den kom utöver många svenskar en dryg busslast med japaner. En rolig händelse som livade upp runt den lugna ugnen i ett par timmar.
#14 Åh! vilken läcker bild! Mycket vackert!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Är det bara du som kan packa ugnen, Stefan? Bra bilder här på själva packningen men inte förrän jag fick se en bild på hela den lååånga ugnen från utsidan fattade jag på ett ungefär. Men fortfarande tycker jag att det ser så högt ut inuti jämfört med hur hög den ser ut att vara utvändigt. Spännande att få följa processen här. Tack!
Roligt att se lite bilder av ugnen under bränning. Jag har ju sett den på skolan, men inte 'in action'.
Det blir kul om vi får se lite krukor därifrån också
Jag fick en skakig mobilbild häromdagen (någon har tjuvkikat) 
PÅ måndag packar vi ur.
Ser härligt ut!
Skulle vara fantastisk att få vara med och bränna en Anagama någon gång.
/Eva-Karin
#26: oj tack! Men inte är allt annat meningslöst. Själv tycker jag att det är en hel del atbeten som inte passar i en Anagama – alla ugnar kommer med egna stilar och uttryck. Jag hade jätteroligt när jag för några år sedan gottade mig i elbrända glasyrer.
Så roligt att få se alla dessa bilder! Och elugn, finns det nåt´ svårare att bli nöjd med, "el" glaserat gods 
Har du aldrig funderat på att göra en affisch av bilderna på de packade raderna? Jag skulle gärna sätta upp en sådan på väggen. De är så himla snygga!
#28: precis vad Gertrud Båge sa till mig för ett tag sedan :) #29: till min utställning på Blås & Knåda kommer jag göra en rad affischer som man kan köpa kopior av. Kanske använder jag din ide till en av dem om du inte misstycker.
Varsågod! Jag kommer och köper. När?
#31: Du är välkommen!
Och om jg gör någon efter din ide är det minsta att du får den gratis
16 mars är det vernissage (mer här)